Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom

Want to be a B Corp? - Een interview met Charley Peereboom

Charley Peereboom is sinds november 2021 bestuurslid bij VIA. Sinds dit jaar houdt ze zich in het speciaal bezig met de verduurzaming van onze branche. Morgen vindt in het restaurant van Karma Kebab het eerste evenement plaats in het kader van deze duurzaamheidsmissie. Het event Want to be a B Corp? zal in het teken zal staan van duurzaam ondernemen en B Corp certificering. Op de valreep stellen we haar nog een paar vragen. 

Charley, je bent al een tijd bestuurslid bij VIA en bekleedt sinds kort een nieuwe functie bij Megawatt Advertising & Digital. Hoe belangrijk is dit onderwerp voor jou en het bedrijf waarvoor je werkt? 

Heel erg belangrijk! Het was ook echt een van de redenen waarom ik bij Megawatt aan de slag ben gegaan als Managing Director. Ik voel hier ontzettend veel energie en ambitie om het bureau verder te vormen naar (cliché;)) “het bureau van de toekomst”. De eerste jaren van het bedrijf stonden in het teken van groei, financiële gezondheid en kwalitatief werk. Nu zijn we op een punt gekomen waarbij we de rust en ruimte voelen om onze verantwoordelijkheid te gaan nemen in de maatschappij. En daar pak ik de voortrekkersrol in door o.a. een B Corp certificering te behalen.

Sinds wanneer houd jij je met dit onderwerp bezig?

In alle eerlijkheid, pas een jaar of twee. De eerste jaren van mijn carrière was ik vooral bezig met mijn eigen groei en volgde ik de visie en richting van het bedrijf waar ik voor werkte. Na verloop van tijd begon ik een eigen visie te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en over de toekomst van ons vak. Door mijn overstap naar Megawatt in juli, voel ik nu echt de ruimte om het bedrijf verder te gaan vormgeven in waar ik in geloof. Dat gaat overigens echt veel verder dan alleen verduurzaming van Megawatt zelf. Het gaat over de verantwoordelijkheid die wij hebben richting de klanten die we bedienen, het aantrekkelijk houden van de branche voor nieuwe talenten en het voeren van een inclusief beleid. 

Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie.

Als je op persoonlijk vlak 1 ding zou kunnen meegeven om duurzamer te leven. Wat zou dat dan zijn? 

Niemand is perfect en je kan niet van de ene op andere dag de wereld veranderen. Uiteindelijk moeten er grote stappen gezet worden, maar het start met bewustwording en een goede intentie. Pak de fiets voor die drie kilometer naar kantoor in plaats van de auto. Eet niet meer zeven dagen in de week vlees, maar vier. Koop niet elke maand tien nieuwe kledingitems, maar twee en ga zo maar door. En voer daar het gesprek over met elkaar.

Morgen komen we samen om te praten over B Corp. Waarom moeten we daarnaartoe? Wat gaan we leren?

Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet; ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar te beginnen. Het raakt iedereen, maar tegelijkertijd voelt ook weer bijna niemand zich aangesproken. B Corp worden kan een middel, een handvat zijn om als bureau de eerste stappen te zetten in het vormen en uitdragen van een duurzamer beleid. Ik denk dat het voor ieder bedrijf goed is om te komen luisteren, maar vooral te sparren met vakgenoten over de pro’s en con’s en de uitdagingen waar we allemaal voor staan. Meld je dus nu aan!

Wil jij ook duurzamer ondernemen? Kom dan op 18 oktober naar het B Corp event en kom te weten hoe je het beste uit je bedrijf kan halen en tegelijkertijd het verschil te maken.

Duurzaamheid is een super complex, vaag begrip. Iedereen weet: ik moet er iets mee. Maar het is heel moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen.

var exampleCallback = function() { console.log('Order complete!'); }; window.EBWidgets.createWidget({ // Required widgetType: 'checkout', eventId: '308608184387', iframeContainerId: 'eventbrite-widget-container-308608184387', // Optional iframeContainerHeight: 425, // Widget height in pixels. Defaults to a minimum of 425px if not provided onOrderComplete: exampleCallback // Method called when an order has successfully completed });

Gerelateerde artikelen

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

AdEx-benchmarkrapport Europa voor 2022 out now!

Het langverwachte AdEx-benchmarkrapport 2022 van IAB Europe is nu live! Het rapport is de definitieve gids voor reclame-uitgaven in Europa voor 29 markten. Het geeft details over de formats en kanalen die hebben bijgedragen aan de jaarlijkse groei van digitale reclame met 9,8 procent in 2022, wat resulteert in een totale marktwaarde van 86 miljard euro. Bekijk AdEx-benchmarkrapport Als je op zoek bent naar de belangrijkste feiten, statistieken en hoogtepunten, bekijk dan deze korte video's met Chief Economist, Daniel Knapp.

Lees verder

Een nieuw initiatief voor bureauleiders: ‘State of the Industry’

Op 1 juni lanceerde branchevereniging VIA 'State of the Industry', een nieuw initiatief voor bureauleiders. Met interactieve inspiratiesessies brengt VIA bureauleiders samen om kennis te delen en met elkaar in gesprek te gaan over diverse thema's. Na een succesvolle eerste editie van 'State of the Industry' gaan we in gesprek met initiatiefnemer Brian Hirman, director M&A bij iO en bestuurslid van VIA, over hoe dit initiatief is ontstaan en waarom het nodig is. Brian, kun je ons meer vertellen over de eerste ‘State of the Industry’-sessie? Het thema van de eerste inspiratiesessie was ‘Consolidatie, fusies en overnames in de bureauwereld’. De bureauwereld wordt de afgelopen jaren beziggehouden door partijen die middels M&A een actieve buy and build strategie uitrollen. Maar ook het samengaan van kleinere en middelgrote bureaus is aan de orde van de dag. Het is een onderwerp dat bij veel bureaus, nu of in de toekomst, op de agenda staat. We hebben verschillende marktpartijen uitgenodigd om een aantal mogelijke vormen van consolidatiemodellen toe te lichten, Ruud Wanck van Candid Group, Kiki Maaskant van ACT.agency en ikzelf. Daarnaast hebben we ook ondernemers die recentelijk zijn overgenomen of gefuseerd gevraagd om hun ervaringen te delen: Jos Govaart van Coopr (onderdeel van Candid Group), Lennart Ruigrok van Booming (opgegaan in iO) en Danijel Derksen van Qontent Matters (gefuseerd met ACT.agency). Door paneldiscussies en rondetafelgesprekken was er een mooie interactie met het publiek. De gesprekken die hieruit volgden waren zeer waardevol voor partijen die concreet overwegen om in de nabije toekomst de volgende stap te maken met hun bureau, maar ook voor de bureaus die gewoon meer wilde weten welke opties er zijn en wat een mogelijke stap zou betekenen. Waarom is het volgens jou nodig om vanuit VIA deze sessies te organiseren? Het doel van VIA is om te verbinden en elkaar vooruit te helpen en zo een omgeving te creëren waarin iedereen kan groeien. Dit doen we onder andere door kennis en inspiratie te delen, en door professionals bij elkaar te brengen in onze taskforces. We zien een toenemende behoefte voor het bouwen van communities waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om over hun uitdagingen te praten en van elkaar te leren. Deze communities zijn voor VIA ook zeer waardevol om het sentiment in de industrie te meten. Zo steken we tijdens State of the Industry de zogenaamde ‘Sentimeter’ in de zaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat 84% van de aanwezigen het komende kwartaal (Q3) verwachten te groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. En is 58% van plan om binnen 2 jaar een volgende stap met hun bedrijf te zetten. Mooie informatie waar we in onze volgende sessies verder op in kunnen spelen. Met 'State of the Industry' brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie. Er is al een community voor jonge bureauleiders, namelijk Just Getting Started. Hoe verhoudt ‘State of the Industry’ zich ten opzichte van dit initiatief? 'State of the Industry' is ontwikkeld in nauw overleg met de drijvende krachten achter Just Getting Started (JGS). JGS is een community voor jonge bureaudirecteuren die in dezelfde fase van hun carrière zitten en dezelfde ontwikkeling doormaken. Tijdens deze sessies wordt kennis vrijuit gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: Personeel, Poen, Proces en Pitches. Met State of the Industry brengen we de nieuwe generatie én de gevestigde orde bij elkaar om de connectie te maken, een brug te slaan en samen in gesprek te gaan over de businessuitdagingen binnen onze industrie.

Lees verder