Whitepaper: Ad Fraud in digital advertising

*Deze whitepaper is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen.

Hoewel het niet mogelijk is om advertentiefraude in één keer volledig te elimineren, is het de plicht van iedereen in de sector om een ​​omgeving te creëren die bevorderlijk is voor fraudebewustzijn en -preventie door middel van fraudebestrijdingsinitiatieven. Als taskforce zijn wij van mening dat het belangrijk is dat iedereen in de sector meewerkt om Ad Fraud tot een minimum te beperken, onder andere door heel bewust inventory in te kopen en te verkopen. Als taskorce zullen wij ons in iedere geval altijd blijven inzetten om fraudeurs voor te blijven door het probleem te beschouwen als een topprioriteit van adverteerders, bureaus, uitgevers en technische bedrijven tezamen.

Dat begint met het vergroten van het bewustzijn door media en pers en door whitepapers als deze. De markt moet zichzelf blijven opleiden, kritische vragen blijven stellen en verifiëren wat we doen om er zeker van te zijn dat we de juiste dingen doen. Het is belangrijk dat elke partij in de keten haar verantwoordelijkheid neemt om zo samen het advertentie-ecosysteem veiliger te maken en te houden. Daarom raden we aan om voortdurend in dialoog te treden met klanten en je (technische) partners om Ad Fraud actief te melden en aan te pakken. En dat niet alleen in termen van voorzorgsmaatregelen, maar meld het ook als je iets verdachts ziet of vermoedt dat je zelf slachtoffer bent van fraude. Enkel op deze wijze kunnen we samen een ​​gat dichten en systemen en processen verbeteren.

Het zal iedereen duidelijk zijn dat het treffen van veiligheidsmaatregelen noodzakelijk is om het advertentie-ecosysteem schoon te houden. We zijn ons ervan bewust dat het niet heel gemakkelijk, misschien zelfs onhaalbaar is om een volledig transparante markt te creëren. De afgelopen jaren zijn veel vormen van frauduleuze activiteiten gezien, met impact op elk onderdeel van de keten; grote platformen niet uitgezonderd. Met deze whitepaper over Ad Fraud-duiding willen we het kennisniveau verhogen en samenwerking bevorderen. De meest productieve aanpak om fraudeurs te bestrijden is om hun inkomsten te beperken. Daarmee houden we samen het advertentie-ecosysteem gezond.

We hopen dat deze whitepaper de basisinzichten en -tips biedt, zodat je een dialoog kunt aangaan met je klant, leverancier, exploitant of mediabureau om gezamenlijk advertentiefraude te bestrijden – want strijden doe je niet alleen.

Heel veel succes!

De IAB Nederland Taskforce Programmatic

Verder lezen?

Wil je verder lezen, kijken en downloaden? Meld je aan en word lid of log in met je VIA account.

newsletter background

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder