Mens

Welkom op de themapagina mens. Onze missie is helder: het bouwen aan een branche die niet alleen vooruitstrevend is in innovatie, maar ook een omgeving creëert waar elk individu zich veilig en gewaardeerd voelt.

Veiligheid en Welzijn

Bij VIA geloven we dat het succes van onze branche begint bij de mensen die er werken. Een veilige werkomgeving is de basis waarop creativiteit en innovatie kunnen bloeien. We zetten ons daarom in voor het welzijn van alle medewerkers en leden, door het bieden van ondersteuning, het bevorderen van gezond functioneren, en het waarborgen van veiligheid in elke laag van onze organisatie. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon staat altijd klaar om te luisteren, te adviseren en te ondersteunen waar nodig. 

Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie

Wij streven naar een gemeenschap waar diversiteit gevierd wordt en iedereen gelijke kansen krijgt. VIA heeft daarom een Taskforce DEI opgezet met als doel meer diversiteit binnen ons netwerk te realiseren en een inclusieve cultuur te bevorderen. Door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording werken we samen aan een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en waarin ieders unieke bijdrage wordt gewaardeerd.

Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over dit thema. Van het laatste nieuws en diepgaande kennisartikelen tot aanstaande evenementen die gericht zijn op het bevorderen van een inclusieve, veilige en welvarende werkomgeving. Laat je inspireren, informeren en betrekken bij onze missie om een verschil te maken in de media, data, creatie en tech branche.

Nieuws

Een belangrijke boodschap

Al bijna twee jaar kunnen VIA-leden kosteloos, vertrouwelijk en anoniem grensoverschrijdend gedrag melden bij onze vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg. Helaas wordt deze ondersteuning weinig gebruikt. Dat vinden we jammer, want Gerda staat klaar om te helpen waar nodig. 

Lees verder

Kennisbank

De balans opmaken met Gerda Arends-Ruitenberg 

Een jaar geleden benoemde VIA Gerda Arends-Ruitenberg als onafhankelijk vertrouwenspersoon voor haar leden en medewerkers. Een centraal punt waar ongewenst gedrag kan worden gemeld. Dit initiatief, ontstaan uit het VIA-bestuur, heeft als doel de Nederlandse media- en creatieve sector te ondersteunen bij het creëren van een veilige werkplek voor iedereen. Een sociale werkomgeving die groei en continuïteit in de branche stimuleert. We vragen Gerda naar haar ervaringen als vertrouwenspersoon bij VIA. Wat trok haar aandacht en waar moeten we het komende jaar op letten? Gerda, je bent nu een jaar vertrouwenspersoon voor alle VIA-leden. Hoe heb je dat ervaren?  "Ik werd bijzonder warm ontvangen door zowel de directie als het bestuur van VIA. Het is bemoedigend om te zien dat men de risico’s erkent die kunnen voortvloeien uit ongewenst gedrag en de verantwoordelijkheid op zich neemt om dit aan te pakken. Dit jaar hebben we aanzienlijke stappen gezet. We hebben bijvoorbeeld een gedragscode opgesteld voor deelname aan VIA-evenementen, een klachtenreglement template aangeboden, en diverse trainingen verzorgd. Hoewel ik me realiseer dat ongewenst gedrag niet alleen kan worden aangepakt door middel van een gedragscode of training, is het toch een belangrijke stap in het bewustzijn. Het kennen van een gedragscode kan al helpen bij het herkennen van eigen gedrag en het stellen van grenzen. Ik zie dit allemaal als positieve ontwikkelingen. Onlangs heeft branchevereniging DDMA ook besloten om mijn diensten als vertrouwenspersoon aan te bieden aan hun leden met weinig werknemers. Dat is een compliment aan VIA en DDMA, want zij lopen hiermee voorop in de aanstaande wetgeving. De wetgever stelt namelijk voor dat kleinere organisaties dit collectief via hun branchevereniging gaan organiseren." Er ligt inderdaad een voorstel voor nieuwe wetgeving waarbij werkgevers verplicht worden een vertrouwenspersoon aan te stellen. Kun je hier meer over vertellen? "Deze wet, die inmiddels is aangenomen door de tweede kamer en nu wacht op goedkeuring van de eerste kamer, maakt een vertrouwenspersoon verplicht voor bedrijven met 10 of meer werknemers. Nu is dat nog niet het geval. Hierdoor heeft momenteel niet elke werknemer toegang tot een betrouwbare, professionele vertrouwenspersoon bij grensoverschrijdend gedrag. Zulk gedrag kan, zonder de juiste ondersteuning van een goed opgeleide en geregistreerde vertrouwenspersoon, leiden tot (langdurige) ziekteverzuim van de werknemer, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt voor de werkgever. Nog belangrijker is het creëren van een inspirerende omgeving waarbinnen medewerkers zich veilig voelen, zodat zij zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Dat alleen zou volgens mij al een motivatie moeten zijn om je medewerkers zoveel mogelijk te ondersteunen. Om de medewerkers van VIA-leden de mogelijkheid te bieden om een vertrouwenspersoon te raadplegen, word ik als externe vertrouwenspersoon ingehuurd door VIA. Ik ben direct beschikbaar en bereikbaar voor alle medewerkers van de aangesloten leden." Volgens mij heeft ieder bedrijf dwarsdenkers nodig om iedereen scherp te houden en zelfreflectie te stimuleren. Kun je iets vertellen over het soort meldingen dat je in het afgelopen jaar hebt ontvangen en wat je is opgevallen?  "Heel veel meldingen heb ik niet ontvangen in het afgelopen jaar. Eerlijk gezegd had ik er wel meer verwacht, vooral vanwege de aandacht voor grensoverschrijdend gedrag in de media. De meldingen die ik heb ontvangen zijn wel typisch voor de branche. Oudere medewerkers in een senior functie die (seksueel)intimideren en hier niet op aangesproken worden door hun omgeving omdat zij óf geen tegenspraak krijgen (ze zijn immers zo goed in hun vak) óf omdat de omgeving de tegenspraak niet durft te geven, omdat ze bang zijn dat dit negatieve invloed kan hebben op het carrièreverloop. Volgens mij heeft ieder bedrijf dwarsdenkers nodig om iedereen scherp te houden en zelfreflectie te stimuleren.” Wat heb jij als vertrouwenspersoon voor deze personen kunnen betekenen?  "In de eerste plaats ben ik als vertrouwenspersoon een luisterend oor geweest voor deze melders. In een aantal gevallen waren de melders na een gesprek voldoende in staat om op de situatie te reflecteren en om tot een voor hen passende oplossing te komen. In één situatie heb ik meerdere gesprekken gevoerd met een melder. De relatie tussen een senior en junior werknemer was ernstig beschadigd door seksueel intimiderende opmerkingen richting de junior medewerker, die ook niet werden veroordeeld door omstanders. Deze persoon heeft uiteindelijk besloten om het bedrijf te verlaten en opnieuw te beginnen. Een positief gevolg van onze gesprekken is dat deze persoon het zelfvertrouwen heeft gekregen om de reden voor het ontslag ook aan de directie toe te lichten. Uit het laatste gesprek begreep ik dat de betreffende collega door de directie op zijn gedrag was aangesproken en zijn excuses heeft aangeboden. Uiteindelijk staat de medewerker bij mij altijd voorop." Tot slot, elk jaar maak je een jaarverslag waarin je jouw visie op de meldingen met ons deelt. Wat waren jouw aanbevelingen?  “Klopt, over 2022 heb ik een jaarverslag geschreven en heb hier ook enkele aanbevelingen in gedaan. Wat mij betreft zou een eerste stap zijn om de sociale veiligheid op de werkvloer aandacht te geven. Als medewerkers zich niet durven of kunnen uitspreken omdat daar consequenties aan zitten dan is het aanbieden van een vertrouwenspersoon niet meer dan het welbekende “doekje voor het bloeden”. VIA neemt deze aanbeveling over en gaat na de zomer een webinar rondom het thema sociale veiligheid organiseren. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten als je hier meer over wilt weten.” VIA voor Veilig Werkklimaat Het is belangrijk dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat. Een sociaal veilige werkomgeving is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde. Respect, collegialiteit en werkplezier moeten vanzelfsprekend zijn en op alle vormen van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, pesten, discriminatie en agressie moet alert worden gereageerd. Meld daarom misstanden! Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kan bij haar anoniem een melding doen.  Gegevens vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg Email: [email protected]: 06 41878027

Lees verder

D&I Monitor 2023: inspanningen van de sector worden erkend, maar geen verbetering op het gebied van inclusie zichtbaar

Amsterdam, 15 juni 2023 – De resultaten van de D&I Monitor 2023, het onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, zijn vandaag bekendgemaakt. De resultaten zijn gebaseerd op bijna 13.000 reacties uit 91 landen en vergeleken met de cijfers van de D&I Monitor van 2021. Het rapport biedt een gedetailleerd inzicht in de ervaringen van mensen in de hele sector wereldwijd.   Grootste samenwerking van de marketingindustrie ooit  Vond de eerste editie van het onderzoek nog plaats in 27 landen, dit jaar heeft het initiatief opvallend meer steun gekregen: 91 landen werkten mee aan het onderzoek. Een coalitie van 10 wereldwijde marketing- en reclame-organisaties en meer dan 160 brancheorganisaties en bedrijven op lokaal niveau, hebben dit jaar samengewerkt, waardoor het de grootste samenwerking van de marketingindustrie ooit is. In Nederland zijn bvA en VIA, in samenwerking met zeventien andere brancheverenigingen, initiatiefnemers van het grootschalige onderzoek. De initiatiefnemers verwachten medio augustus de details van de Nederlandse onderzoeksresultaten bekend te kunnen maken..  De meest opvallende bevindingen op een rij:  Hoewel een op de twee respondenten aangeeft dat ze verbeteringen zien, blijven de inclusiescores hetzelfde als in 2021 Bijna een op de zeven leden van de wereldwijde marketingindustrie zegt dat hij of zij de industrie zou willen verlaten vanwege een gebrek aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Voor vrouwen en LGBTQ+ (1 op 6), etnische minderheden (1 op 5) en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (1 op 4) zijn deze aantallen hoger De meeste discriminatie vindt nog steeds plaats op basis van leeftijd, geslacht en gezinssituatie Respondenten met een afstand tot de arbeidsmarkt melden de slechtste ervaringen met discriminatie op het werk Mentale gezondheid is een belangrijk punt van zorg met 42% respondenten die zeggen dat ze zich gestrest en angstig voelen op het werk. Nederland (26%) rapporteert het laagste percentage respondenten dat gestrest of angstig is op het werk.  Nederlandse branche- en belangenverenigingen gaan samen vervolgstappen bedenken In afwachting van het Nederlandse marktrapport organiseren VIA en bvA, in samenwerking met de DDMA, op donderdag 6 juli een middag voor alle branche- en belangenverenigingen die zich bij het initiatief hadden aangesloten. Naast een presentatie van de resultaten van de D&I Monitor zal ook de manier waarop de branche op de andere ESG-gebieden – klimaat/duurzaamheid en (zelf)regulering – samen meer kan bereiken, worden besproken. Wereldwijd worden de bevindingen geanalyseerd door leden van de WFA DEI Task Force.  Het glas is halfleeg én halfvol Over de onderzoeksresultaten zegt Stephan Loerke, CEO WFA het volgende: "We moeten de resultaten van het onderzoek zien als een glas dat halfleeg én halfvol is. We zijn niet verbaasd dat we in slechts twee jaar tijd geen meetbare verandering zien, omdat de uitdagingen zo systemisch en diepgeworteld zijn in de samenleving. Het kost tijd om ze aan te pakken. Maar de eerste stap is bewustwording van het probleem. We hebben wereldwijd misschien nog niet veel bereikt, maar de inspanningen van de sector worden steeds zichtbaarder. Nu is het tijd om door te pakken en op koers te blijven, want uiteindelijk zullen onze inspanningen beloond worden.”Download het rapport via deze link, en bekijk de video met daarin de belangrijkste resultaten.  

Lees verder

Interview met Anastasiya Baydachenko, CEO van IAB Oekraïne

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat Rusland Oekraïne is ingevallen. Hoe is het om in de media- en communicatie-industrie te werken in een oorlogsgebied? CEO van IAB Ukraine Anastasiya Baydachenko vertegenwoordigt het digitale media- en marketingecosysteem in Oekraïne en vertelt over de situatie waarin ze zich begeeft. IAB Europa is een initiatief is gestart om het IAB Oekraïne te steunen. VIA heeft hier financieel aan bijgedragen. Deze gezamenlijke financiële inspanning verzekert de salarissen en projecten van Baydachenko's team in 2022 en ook in 2023. Je hebt besloten in Kiev te blijven. Hoe ga je persoonlijk om met de stress en spanningen? Het is een achtbaan van emoties. Afgelopen februari, kort na het uitbreken van de oorlog, voelde ik me vreemd genoeg heel veilig. Op dat moment gingen we ervan uit dat het om een korte militaire confrontatie zou gaan. Dat veranderde na verloop van tijd. Ik zag de gevolgen van de militaire aanvallen en het geweld op de burgers en ik werd bang. Ondertussen leven we met het constante gevaar.  Kun je wennen aan een oorlog? In zekere zin wel. Mensen kunnen niet permanent in een noodtoestand leven. We wennen aan alles, ook aan een oorlog in ons eigen land. Maar soms voelt het voor mij alsof we in een videospel zitten, en naarmate de tijd vordert, wordt het steeds moeilijker om de volgende level te bereiken. Soms voelt het voor mij alsof we in een videospel zitten, en naarmate de tijd vordert, wordt het steeds moeilijker om de volgende level te bereiken. Als je kijkt naar de communicatie-industrie in Oekraïne: Wat was de impact op de industrie? De oorlog heeft onze industrie ernstige schade toegebracht. Voor het eerst is de digitale ad spend markt in Oekraïne teruggelopen. Ik verwacht een verlies van 30 procent voor het afgelopen jaar. Dit betekent dat zowel nieuwssites als amusementssites een derde van hun inkomsten mislopen. Dit gaat samen met de daling van het bruto binnenlands product van Oekraïne, dat door de Russische oorlog volgens ministerie van Economie met 30,4 procent is gekelderd. De oorlog is onvoorspelbaar. Maar wat is jouw prognose voor het lopende jaar? Ik verwacht dit jaar een herstel in de communicatie-industrie. Als de oorlog in de eerste helft van 2023 eindigt, verwacht ik dat digital advertising in Oekraïne met 23 tot 25 procent zal groeien. Als de oorlog niet eindigt tegen de zomer, kunnen we nog steeds een groei realiseren. Sommige categorieën zoals influencer marketing vertonen sinds de herfst stabiliteit. Daarom zou ik uitgaan van een totale stijging van vijf tot zeven procent.. Wat zijn de gevolgen van de lagere uitgaven voor communicatiebureaus en mediabedrijven? Het wordt moeilijk. Dat bleek uit ons laatste brancheonderzoek van november. Tot oktober konden de meeste digitale bureaus en mediabedrijven hun personeel behouden. In oktober zei een derde echter dat ze uit kostenoverwegingen personeel moesten ontslaan. Bij adverteerders was dat 28 procent. In totaal hadden alle bedrijven echter nog ongeveer 80 procent van het personeel in dienst dat ze hadden voordat de oorlog begon. 26 procent van het bureaupersoneel werkt nu op afstand vanaf andere locaties en 18 procent is zelfs naar het buitenland verhuisd. Bij adverteerders is de situatie vergelijkbaar. Om op de hoogte te blijven, hoe belangrijk is nieuws op dit moment en zie je veel desinformatie? Nieuws speelt een uiterst belangrijke rol. Telegram-kanalen en de accounts van officiële instanties op sociale netwerken worden het meest gebruikt. Daarnaast is ook het nieuws en de reacties op de nieuwssites erg belangrijk. Tegelijkertijd wordt er ook een hoeveelheid misinformatie verspreid door de Russische kant. Het is moeilijk te bepalen wat waar is en wat niet. Als ik van verschillende accounts nieuws ontvang met dezelfde kernboodschap, is dat een teken van een geplande desinformatiecampagne. Als adverteerder kan ik het ontcijferen, maar voor gewone burgers is het vaak moeilijk om de waarheid te zien. Daarom is desinformatie in deze tijden een groot probleem - voor ons allemaal. Dit is een verkorte versie van het interview. Het originele interview vind je hier.

Lees verder