Mens

Welkom op de themapagina mens. Onze missie is helder: het bouwen aan een branche die niet alleen vooruitstrevend is in innovatie, maar ook een omgeving creëert waar elk individu zich veilig en gewaardeerd voelt.

Veiligheid en Welzijn

Bij VIA geloven we dat het succes van onze branche begint bij de mensen die er werken. Een veilige werkomgeving is de basis waarop creativiteit en innovatie kunnen bloeien. We zetten ons daarom in voor het welzijn van alle medewerkers en leden, door het bieden van ondersteuning, het bevorderen van gezond functioneren, en het waarborgen van veiligheid in elke laag van onze organisatie. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon staat altijd klaar om te luisteren, te adviseren en te ondersteunen waar nodig. 

Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie

Wij streven naar een gemeenschap waar diversiteit gevierd wordt en iedereen gelijke kansen krijgt. VIA heeft daarom een Taskforce DEI opgezet met als doel meer diversiteit binnen ons netwerk te realiseren en een inclusieve cultuur te bevorderen. Door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording werken we samen aan een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en waarin ieders unieke bijdrage wordt gewaardeerd.

Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over dit thema. Van het laatste nieuws en diepgaande kennisartikelen tot aanstaande evenementen die gericht zijn op het bevorderen van een inclusieve, veilige en welvarende werkomgeving. Laat je inspireren, informeren en betrekken bij onze missie om een verschil te maken in de media, data, creatie en tech branche.

Nieuws

Mèlanie Bosveld (Kult&Ace, PACT) treedt toe als nieuw bestuurslid van VIA

Amsterdam, 1 mei 2023  - Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging VIA op 13 april is Mèlanie Bosveld benoemd tot nieuw VIA-bestuurslid. Bosveld, bekend als founder van het bureau Kult&Ace en de nieuwe insights community PACT, zal zich binnen het bestuur onder andere bezighouden met de portefeuille Mensen. Hiermee volgt zij Baba Touré (Hammerfest) op. Bosveld richtte meer dan tien jaar geleden Kult&Ace op, een culture agency met een focus op jongeren vanuit diverse achtergronden. Vorig jaar startte zij de PACT community, waarin ze via insights en co-creatie jonge creatieven daadwerkelijk invloed laat uitoefenen bij merken en organisaties. Met haar ervaring en haar expertise op het gebied van inclusieve marketing, sluit Bosveld goed aan bij de plannen van VIA. Bosveld zelf zegt over haar nieuwe rol binnen VIA: "Alhoewel we er misschien niet altijd bij stil staan, heeft de reclame- en communicatiebranche enorm veel invloed op de wereld waarin wij leven. Een goede representatie van alle groepen in onze maatschappij is hierbij belangrijk – zowel op sociaal-maatschappelijk als commercieel vlak. Gedegen kennis is daarbij key en deze deel ik graag for the greater good. Ik ben dan ook erg vereerd om deel uit te maken van het bestuur van de VIA – een autoriteit in onze branche. Ik kijk ernaar uit om samen met de andere leden bij te dragen aan de groei en toekomstbestendigheid van ons vak.” Ook Renee van den Oetelaar (Boomerang) zal dit jaar toetreden als nieuw VIA-bestuurslid. Tijdens het Legend Diner werd ze uitgeroepen tot Rookie of the Year, een prijs die wordt uitgereikt aan een persoon die op jonge leeftijd een onuitwisbare indruk maakt bij iedereen om zich heen. Van den Oetelaar zal een jaar lang deel uitmaken van het bestuur.  Aftreden bestuursleden Op 13 april werd officieel afscheid genomen van Dick van der Lecq, Saskia Wagenmakers, Tim Geenen, Jos Govaart en Baba Touré. Het bestuur van VIA bedankt hen voor hun jarenlange en waardevolle bijdrage aan de vereniging en de marketingbranche. De samenstelling van het VIA-Bestuur wordt daardoor als volgt: Rik Ledder, (voorzitter), CEO TBWA\NEBOKO Dorine van Mullem, (penningmeester), Director Data Value Management Talpa Network  Joris Lak, Director Marketing channels, Media, CXM Albert Heijn  Gijs de Bruijn, Managing Director Accenture Song Diana van Roest, Director Retail Google  Yvonne Prins, Managing Partner UM Charley Peereboom, Managing Director Megawatt  Atva van Zanten, CEO Mindshare  Brian Hirman, Director M&A iO Mèlanie Bosveld, Founder and Strategy Director Kult&Ace  Renee van den Oetelaar, Head of Boomerang FT 

Lees verder

Teruglezen: Algemene Ledenvergadering 2023

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging VIA plaats, waar we terugblikten op het jaar 2022 en onze plannen voor 2023 bespraken. In dit artikel vind je een korte samenvatting van de vergadering en kun je de foto’s bekijken van de vergadering en de borrel. Als VIA-lid kun je de notulen van de vergadering downloaden door eerst in te loggen. Jaarrekening 2022 en begroting 2023 goedgekeurd Penningmeester Dorine van Mullem presenteerde het jaarverslag, dat unaniem werd goedgekeurd. De jaarrekening, die samen met de nieuwe kascommissie is doorgenomen, is hier te downloaden. Ook de begroting voor 2023 kreeg groen licht. Fusie VIA en MWG De vergadering bracht de aankondiging van een fusie tussen VIA en MWG, met als doel een betere toegevoegde waarde te bieden aan leden van beide partijen op het gebied van programmering, educatie en viering van het vak. Deze krachtenbundeling zorgt voor minder overlapping in de agenda's van de leden, waardoor er meer tijd vrijkomt om hen te ondersteunen en faciliteren. VIA-directeur Saskia Baneke benadrukte dat de fusie als een logische stap wordt gezien en dat de structuur van VIA grotendeels ongewijzigd zal blijven. De activiteiten van MWG zullen voornamelijk een aanvulling vormen, met een focus op verdere professionalisering van awards en ontwikkelprogramma's zoals de Effie, AMMA, YIM en VIA Kickstart. Nieuwe bestuursleden verwelkomd Mèlanie Bosveld werd benoemd tot VIA-bestuurslid en zal zich voornamelijk richten op de portefeuille Mensen. Bosveld staat bekend als de drijvende kracht achter Kult&Ace en het inclusieve marketing platform 'Pact'. Renee van den Oetelaar (Boomerang FT) die tijdens het Legend Diner werd uitgeroepen tot Rookie of the Year, treedt ook toe als nieuw VIA-bestuurslid en zal een jaar lang deel uitmaken van het bestuur. Afscheid van bestuursleden Op 13 april werd officieel afscheid genomen van Dick van der Lecq, Saskia Wagemakers, Tim Geenen, Jos Govaart en Baba Touré. Het bestuur van VIA bedankt hen voor hun bijdrage aan de vereniging en de marketingbranche. Download hieronder de presentatie en de notulen van de vergadering. Let op: alleen voor leden.

Lees verder

VIA introduceert vertrouwenspersoon voor alle leden

Om alle leden te ondersteunen bij het creëren van een veilige werkomgeving stelt branchevereniging VIA een vertrouwenspersoon aan die voor alle leden beschikbaar is. We spreken bestuurslid Diana van Roest (Google) en vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg over deze keuze.  Grensoverschrijdend gedrag is niet nieuw. Hoezo de keuze voor een vertrouwenspersoon op dit moment? “Door televisieprogramma #BOOS werd seksueel grensoverschrijdend gedrag in de branche zeer zichtbaar. Ook wij zijn hierdoor wakker geschud,” vertelt bestuurslid van Roest. “We vroegen ons af welke rol we konden pakken en realiseerden ons dat dit een proactieve moest zijn. Dus introduceren wij een vertrouwenspersoon en blijven we dit onderwerp continu op de kaart zetten bij onze leden en de branche.” Vertrouwenspersoon Arends-Ruitenberg vult aan: “In het najaar stemt de Tweede Kamer over een wet waardoor elke medewerker recht krijgt op een vertrouwenspersoon. Het is handig hierop voorbereid te zijn.”  Wat doet een vertrouwenspersoon? “Het takenpakket van de vertrouwenspersoon bestaat uit drie delen. Ten eerste is deze een meldpunt voor werknemers van de leden waar zij ongewenst gedrag kunnen bespreken. Daarnaast biedt deze ondersteuning, voorlichting en advisering rondom veilig werkklimaat voor de werkgevers,” vervolgt van Roest. “Als laatste ondersteunt de vertrouwenspersoon VIA, haar leden en werknemers in alle wetgeving en meldpunten die bij een melding mogelijk een rol spelen. ”  “Ik hoop eigenlijk dat mensen al contact opnemen als ze niet meer lekker naar hun werk gaan,” vult Arends-Ruitenberg aan. “Het is soms ingewikkeld  om een collega aan te spreken of te bepalen of je de situatie wel of niet met een leidinggevenden wil delen. In het beste geval herinnert men zich dan dat ze al eens iets hebben gelezen of gehoord over een vertrouwenspersoon en dat ze deze even kunnen bellen. Dan hebben we vaak nog de meeste ruimte om iets op te lossen. Het idee dat over vertrouwenspersonen heerst is dat je alleen terecht kan met seksuele intimidatie of discriminatie, maar ook als er iets kleins niet pluis voelt of er onenigheid is, kan een werknemer bij mij terecht.”  Hoe gaat een melding in z’n werk voor een medewerker? “Medewerkers mogen mij appen, bellen of mailen. Als je nog een Nokia 3310 hebt, mag je me ook sms’en,” lacht Gerda. “Ik antwoord dan binnen kantoortijden en dan maken we een afspraak. Bij mij op kantoor, online of op een andere locatie die jij fijn vindt. In de eerste ontmoeting luister ik vooral. Wat is het probleem en hoe kan ik helpen? Belangrijk is dat ik nooit de regie overneem. Het is aan de melder wat we gaan doen. In overleg kijken we altijd wat past bij de situatie. Het grootste gedeelde van de meldingen die ik krijg zijn verstoorde werkrelaties met een collega of leidinggevende. Gelukkig, want dit zijn vaak dingen die we kunnen oplossen.” Helaas krijgt Gerda ook wel meldingen van mensen die betast zijn door iemand uit de organisatie of door klanten. “Vaak hebben melders dan geen idee bij wie ze dit kunnen bespreken, geen idee over consequenties of gevolgen. Ik kijk daarbij altijd wat jij wil en wat jij nodig hebt om verder te kunnen gaan. Dit is altijd in vertrouwen en volledig kosteloos voor de melder. De werkgever wordt niet ingelicht en zelfs VIA weet niet wie er een melding heeft gedaan over welke organisatie,” benadrukt Arends-Ruitenberg. “Alleen als het gaat om strafbare feiten zoals een verkrachting, groot maatschappelijk belang of een grote impact op de volksgezondheid of openbare orde ben ik verplicht om dit te melden. Maar ook dit doe ik nooit zonder overleg.” Wat kunnen werkgevers doen om een veilig werkklimaat te bieden? “Een extern vertrouwenspersoon is belangrijk, maar slechts een onderdeel. Het mooist is als je een cultuur kan creëren waarbij je elkaar aanspreekt, zonder dat er afgerekend wordt,” legt Arends-Ruitenberg uit. “Dat klinkt bijvoorbeeld als: ‘Die opmerking die je net maakt. Daar voel ik me niet zo prettig bij. Kun je daarop letten de volgende keer?’ Zoiets kun je organiseren met elkaar. Je kunt het bijvoorbeeld deel maken van het teamoverleg. Dan geef je bijvoorbeeld aan dat je het belangrijk vind dat iedereen zich goed voelt, en dat je altijd bij een vertrouwenspersoon terecht kan als dit niet zo is.” “Natuurlijk verwachten we van onze leden dat iedereen een veilig werkklimaat hoog op de agenda heeft en houdt. Het gaat om de toekomst van onze branche,” legt Diana uit. “Er is een enorme behoefte aan talent in alle categorieën. Daarvoor is het heel belangrijk dat het werkklimaat goed is. VIA duidt en helpt hierbij graag.” Gerda vult aan: “Ik kom graag in contact met werkgevers of managementteams. Alles is bespreekbaar en we kijken samen naar een oplossing. Dat kan ook door bijvoorbeeld voorlichting te geven, zoals over de impact van pesten op de werkvloer. Vaak is intimidatie onbedoeld gedrag dat voorkomen kan worden met bewustwording.”  Waarom Gerda Arends- Ruitenberg? “Gerda Arends-Ruitenberg is ons door middel van referenties aanbevolen. We hebben voor haar gekozen omdat zij al jaren werkzaam is extern vertrouwenspersoon. Daarnaast is ze ook trainer voor andere vertrouwenspersonen en bestuurslid van de beroepsvereniging. Haar persoonlijke aanpak voor zowel melders als organisaties vonden we zeer prettig,” licht van Roest toe. “We hadden geen criteria voor het gender van de vertrouwenspersoon, maar kunnen ons voorstellen dat in het licht van het grensoverschrijdende gedrag het prettig is dat Gerda een vrouw is.” Arends-Ruitenberg vult aan: “Overal vallen mensen uit door ongewenst gedrag. Ze liggen op zondag wakker en gaan met een steen op de maag naar het werk. Dat wil ik voor iederéén voorkomen of oplossen.” Welke stappen neemt VIA nog meer voor een veilig werkklimaat? “In ons bestuur ben ik samen met Baba Touré verantwoordelijk voor Next Gen Talent,” vertelt Van Roest. “Ook onze Taskforce Diversiteit en Inclusie zoekt verbinding en verdieping binnen de branche. Het thema veilig werkklimaat zal zowel in ons bestaande programmering terug te vinden zijn als in nieuwe nog te creëren programma’s. Dit is geen waan van de dag,” benadrukt van Roest. “Hierin heb ik niet alleen een zakelijk belang, maar ook als moeder van drie dochters die binnenkort de arbeidsmarkt zullen betreden. Ik wil dat zij dit veilig kunnen doen.” Contactgegevens vertrouwenspersoon Is jou iets overkomen of wil je graag iets delen met Gerda? Gerda Arends-Ruitenberg Bel of app 06 41878027  Mail [email protected]

Lees verder

Kennisbank

De VIA vertrouwenspersoon: Frequently Asked Questions

Gerda Arends-Ruitenberg is nu ruim een jaar onafhankelijk vertrouwenspersoon voor VIA-leden en haar medewerkers. Zij is het centrale punt waar ongewenst gedrag kan worden gemeld en staat mensen bij met raad en daad. Veel van onze leden weten Gerda al te vinden en ze krijgt regelmatig vragen. We hebben Gerda gevraagd om deze vragen met ons te delen om zo een nog beter inzicht te geven wat zij voor onze leden en haar medewerkers kan betekenen. Wanneer kun je gebruik maken van de vertrouwenspersoon? “Je kunt bij een vertrouwenspersoon terecht wanneer je last hebt (gehad) van ongewenste omgangsvormen of graag een misstand wil bespreken. Dat kan gaan over seksuele intimidatie dan wel seksueel misbruik, agressie en geweld (dus ook intimidatie en machtsmisbruik), discriminatie of pesten. Grensoverschrijdend gedrag kent verschillende vormen, dus voel je niet bezwaard om contact met mij op te nemen. Ook voor kleinere misstanden kun je bij mij terecht. Je kunt niet bij mij terecht voor een in jouw ogen onterechte beoordeling. Hiervoor zou je advies kunnen vragen bij HR, een vakbond of eventueel een jurist.” Wat kan de vertrouwenspersoon doen, behalve even luisteren? “De vertrouwenspersoon luistert inderdaad eerst naar het verhaal van de melder en probeert de situatie zo helder mogelijk te krijgen. Deze persoon licht opties toe, geeft informatie over mogelijke informele en formele oplossingsmogelijkheden, kan doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties en klachtenprocedures begeleiden. Maar kan ook ondersteuning geven door bijvoorbeeld mee te gaan naar een gesprek met een leidinggevende of HR-adviseur. Het is altijd aan de melder of en welke vervolgstappen er worden gezet.” Hoe vertrouwelijk is een gesprek met de vertrouwenspersoon? “De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. In gesprek wordt alles wat een melder verteld vertrouwelijk behandeld. Deze persoon deelt dan ook geen informatie met de werkgever van de melder en in mijn geval ook niet met VIA. De melder zelf heeft de regie over eventuele vervolgstappen die wel of niet worden gezet, tenzij er sprake is van een strafbaar feit of een misstand. Dan moet een vertrouwenspersoon wel in actie komen door bijvoorbeeld melding te maken bij een toezichthouder, maar nooit zonder de melder hierover vooraf over te informeren.” Wat zijn de voorwaarden om gebruik te maken van de vertrouwenspersoon van VIA? “Iedere medewerker van de organisaties die aangesloten zijn bij VIA kan op elk moment contact opnemen met mij, wanneer er sprake is van ongewenste omgangsvormen of een misstand. In principe wordt er verwacht dat bedrijven met 10 of meer werknemers zelf een vertrouwenspersoon aanstellen. Dit wordt ook wettelijk verplicht. Kun je of wil je niet de vertrouwenspersoon van je werkgever inschakelen? Dan kun je altijd contact opnemen met mij.” Moet ik betalen voor een gesprek met de VIA vertrouwenspersoon? “Nee, je hoeft niet te betalen voor een gesprek met mij. VIA faciliteert en betaalt dit voor de bij haar aangesloten leden en medewerkers.” Aan wie legt een vertrouwenspersoon verantwoording af? “Voor het bestuur VIA schrijf ik elk jaar een geanonimiseerd jaarverslag. Hierin worden het aantal meldingen en de aard van de meldingen genoemd om inzicht te geven in welke problemen het meest voorkomen in de branche. Uit het verslag is niet op te maken vanuit welke bedrijven de meldingen zijn gedaan. Mocht er sprake zijn van meerdere meldingen uit eenzelfde organisatie met eenzelfde ongewenste omgangsvorm óf als het gaat om een misstand binnen een organisatie dan zal ik met de directie van het bedrijf in kwestie contact opnemen. In eerste instantie zal ik het bedrijf zelf de mogelijkheid geven om de misstand op te lossen. Doen ze dat niet, dan ga ik naar de betreffende toezichthouder.” VIA voor een Veilig Werkklimaat Het is belangrijk dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat. Een sociaal veilige werkomgeving is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde. Respect, collegialiteit en werkplezier moeten vanzelfsprekend zijn en op alle vormen van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, pesten, discriminatie en agressie moet alert worden gereageerd. Meld daarom misstanden! Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kan bij haar anoniem een melding doen. Gegevens vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg Email: [email protected] Telefoon: 06 41878027

Lees verder

 5 tips om de sociale veiligheid in je organisatie te vergroten 

Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kunt vrijblijvend en anoniem contact opnemen via 06 41878027 of stuur een mailtje naar [email protected]. Een veilig werkklimaat staat bij VIA voorop en is wat ons betreft de basis voor continuïteit en groei van de branche. Een veilige werkomgeving zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers. De omgang met collega’s en klanten heeft veel invloed op hoe iemand zich voelt en kan leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten, zeker als er sprake is van ongewenste omgangsvormen. Onze VIA vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg geeft tips die je direct kunt gebruiken om de sociale veiligheid in je organisatie te vergroten. 1. Voer het gesprek Medewerkers zijn vaak heel goed in staat om de ongeschreven regels te benoemen. Door met elkaar in gesprek te gaan, kun je gezamenlijk de norm binnen jouw organisatie bepalen. Je kunt daarbij vragen stellen als: Wat is bij ons normaal? Voor wie werkt dat goed en voor wie minder goed? Wat moet je hier vooral niet doen? Hoe gaan we hier om met conflicten? Praten biedt ruimte om elkaar aan te spreken op gedrag of de ander tegen te spreken. Door elkaar te helpen in een ongemakkelijke situatie draagt een ieder effectief bij aan een veilig werkklimaat. 2. Borg (sociale) veiligheid in regels Het opstellen van gedragsregels dragen echt bij aan het borgen van sociale veiligheid binnen een organisatie. Als afspraken over gewenst gedrag beschreven staan dan weten medewerkers wat er van hen verwacht wordt en welke gedragingen wel en niet toelaatbaar zijn. Het zorgt voor duidelijkheid bij je werknemers en geeft houvast om collega’s aan te spreken. Je kunt hierbij denken aan een gedragscode en een klachtenregeling. Wanneer er een juridische procedure ontstaat dan kan er bijvoorbeeld naar de gedragscode worden verwezen om aan te tonen dat er regels binnen de organisatie zijn. Een klachtenprocedure biedt medewerkers de mogelijkheid om een situatie van ongewenst gedrag binnen de organisatie te bespreken, misverstanden te verhelpen en zorgt voor een rechtvaardige afhandeling van een klacht door hoor en wederhoor toe te passen. Het is hierbij belangrijk om transparant te zijn over de regels, hoe daarmee omgegaan wordt en te erkennen dat er machtsverhoudingen bestaan. 3. Check en informeer Check bij je werknemers wat ze nodig hebben om zich uit te kunnen spreken. Informeer je medewerkers waar ze heen kunnen als ze er met een ander niet uitkomen. Dit kan een persoon zijn, die invloed kan uitoefenen binnen de organisatie, maar ook een externe onafhankelijke instantie zijn of vertrouwenspersoon. Iedere medewerker van de organisaties die aangesloten zijn bij VIA kan kosteloos bij de vertrouwenspersoon van VIA terecht, wanneer er sprake is van ongewenste omgangsvormen of een misstand. 4. Neem een melder van ongewenst gedrag altijd serieus. Een medewerker komt over het algemeen niet het eerste beste plagerijtje melden bij de leidinggevende. Vaak is daar al een heel proces van zelfonderzoek aan vooraf gegaan. De melder wil vooral dat het ongewenste gedrag stopt en ziet geen andere mogelijkheid om dit te bereiken dan door de hulp van de leidinggevende in te schakelen. Als het gewenst is kan de melder doorverwezen worden vooropvang en ondersteuning naar een vertrouwenspersoon.  5. Investeer in je mensen en het leiderschap, zij spelen een centrale rol Veiligheid op de werkvloer is een cruciaal onderdeel van inclusief werkgeverschap, waarbij de werkgever zich inzet voor diversiteit en het creëren van een cultuur, waar iedereen volledig zichzelf kan zijn. Veiligheid op de werkvloer begint dan ook bij het leiderschapsteam en de werknemers. Zet daarom de cultuur van de organisatie op de (strategische) agenda zodat ieder effectief bij kan dragen aan een positieve cultuurverandering op bredere schaal. Als medewerkers nieuwsgierig zijn naar het perspectief van de ander, brengt dat ze dichter bij elkaar én de organisatie naar een hoger plan. Investeer in je medewerkers bijvoorbeeld door trainingen en workshops op gebied van diversiteit en leiderschap. 

Lees verder

Protocol voor een veilig werkklimaat  

In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren. Een op de acht werknemers voelt zich gepest, blijkt uit onderzoek van het CBS in 2021. Een op de vijf jonge vrouwelijke werknemers gaf aan ooit te maken hebben gehad met ongewenst seksuele aandacht. De cijfers liegen er niet om. Een diepgeworteld probleem dat vooralsnog onopgelost blijft. Uit de D&I Monitor van 2023 binnen de marketing- en communicatiebranche in Nederland lijkt het dat werknemers zich eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer, als gevolg van het feit dat veel bedrijven diversiteit en inclusie op de agenda hebben gezet. Daarentegen geeft slechts drie op de vijf (62%) werknemers er vertrouwen in hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. Er zijn nog flinke stappen nodig in de onze industrie om het tij te keren. Waarom is een veilig werkklimaat belangrijk? Een veilig werkklimaat staat bij VIA voorop en is wat ons betreft de basis voor continuïteit en groei van de branche. Een veilig werkomgeving zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers. Veiligheid op de werkvloer is een cruciaal onderdeel van inclusief werkgeverschap, waarbij de werkgever zich inzet voor diversiteit en het creëren van een cultuur, waar iedereen volledig zichzelf kan zijn. Veiligheid op de werkvloer is wat ons betreft de eerste stap naar inclusief werkgeverschap. De omgang met collega’s en klanten heeft veel invloed op hoe iemand zich voelt en kan leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten, zeker als er sprake is van ongewenste omgangsvormen. In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren.

Lees verder