Airborne en Swocc lanceren podcast 'GIEP'

 

Hoe de Nederlandse reclame-industrie volwassen werd.

Vanaf vandaag is ‘GIEP’ te beluisteren. Deze podcast vertelt hoe de reclame-industrie in Nederland sinds de jaren ‘60 uitgroeide tot een volwaardige bedrijfstak. Een verhaal dat wordt verteld aan de hand van één van de meest invloedrijke reclamemakers die ons land ooit heeft gekend: Giep Franzen. 

Op 2 januari 1967 werd in Nederland voor de allereerste keer een televisiereclame uitgezonden. Het is de markering van een nieuw tijdperk in de reclame. Adverteerders ontdekken de kracht van reclame, de budgetten groeien en de bureaus schieten uit de grond. Een nieuwe generatie reclamemakers rekent af met de oubolligheid uit de voorgaande decennia. En één van is Giep Franzen (1932-2020), mede-oprichter van het roemruchte reclamebureau FHV en ‘merkenprofessor’. 

 

Symbool voor een nieuwe tijdGIEP vertelt het verhaal over de ontwikkeling van reclame in Nederland, tegen een historische achtergrond. Reclame heeft zich afgelopen halve eeuw ontwikkeld tot een industrie met grote economische waarde en is alom aanwezig. De 6-delige serie laat zien hoe het ooit is begonnen. 

Giep Franzen is het hoofdpersonage aan wie de reeks is opgehangen. Behalve dat zijn levensverhaal dwars door deze cruciale periode in de geschiedenis loopt, stond zijn manier van denken ook symbool voor een nieuwe tijd. ‘Zijn’ FHV was daarnaast lange tijd het meest invloedrijke reclamebureau van Nederland.

Nederlandse ‘Mad Men’‘GIEP’ is een Airborne Original en ontwikkeld door het Amsterdamse audio agency Airborne, in nauwe samenwerking met SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie), in 1995 opgericht door Franzen. En is mede mogelijk gemaakt door Adformatie en Ace, family of leading agencies.

Marvin Jacobs, Creative Director van Airborne: “Met GIEP hebben we een soort Nederlandse ‘Mad Men’ willen maken, maar dan vakinhoudelijker. Het doel was om een verhaal te vertellen dat voor iedereen interessant is, ook als je niet zelf werkzaam bent in deze industrie.” 

Mary Hoogerbrugge is als beschermvrouw verbonden aan het SWOCC: “Voor ons is het belangrijk om te laten zien dat het gedachtegoed van Giep over merken nog steeds actueel is en dat je met een wetenschappelijke benadering betere - en vooral ook effectievere - reclame maakt. Tegelijkertijd willen we ook een verhaal vertellen dat reclame in een maatschappelijke context plaatst.”

Storytelling podcastIn deze storytelling-podcast worden interviews met reclamemakers van het eerste uur afgewisseld met uiteenlopend archiefmateriaal, waaronder oude commercials. Journalist en podcast-maker Liesbeth Rasker is de host van ‘GIEP’. De eerste twee afleveringen zijn nu beschikbaar, de rest volgt de komende weken.

‘GIEP’ is te beluisteren via alle reguliere podcast-platformen. 

Beluister 'GIEP'

Gerelateerde artikelen

Influencerregels

Influencers hebben te maken met veel verschillende regels. Daarom is het lastig om te bepalen wat je in een specifieke situatie moet doen. Op deze website leggen we de regels over transparantie en reclame per kanaal daarom in simpele taal aan je uit. Naar de website Certificaat De certificering van influencerregels.com biedt influencers de mogelijkheid om hun kennis en begrip van de regels en wetten rondom influencer marketing te vergroten. Door deel te nemen aan een speciale e-learning en het certificaat te behalen, tonen influencers niet alleen hun toewijding aan professionaliteit, maar versterken ze ook het vertrouwen van hun volgers en (toekomstige) adverteerders. Alle gecertificeerde influencers komen terecht in het register van influencerregels.com. Waarom een certificaat? Het vakgebied influencer marketing heeft de laatste jaren flinke sprongen gemaakt en is serieuzer geworden. Dat heeft geleid tot nieuwe regels, zoals die over het aankondigen van betaalde samenwerkingen. Als content creator is het belangrijk om bij te blijven, anders loop je het risico op boetes en waarschuwingen. Het certificaat laat zien dat je op de hoogte bent van alle regels. Samengevat geniet je van de volgende voordelen: Je bent op de hoogte van het laatste wet- en regelgeving en weet wat je wél en niet moet doen bij het kenbaar maken van een betaalde samenwerking Je voorkomt boetes en waarschuwingen Je draagt bij aan het beschermen van de consument Je krijgt een positief imago wat kan leiden tot meer aanbiedingen en samenwerkingen vanuit merken Je draagt bij aan het imago van het vakgebied, en de toekomstbestendigheid van het kanaal, met minder beperkende wetgeving  Certificaat

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Autoriteit Persoonsgegevens gaat strenger toezicht houden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft met een brief aan de VIA aangekondigd in 2024 strenger toezicht te houden. Eerder al uitte het kabinet haar zorgen over het gebruik van cookies en online tracking, waardoor een extra budget van 500.000 euro per jaar aan de AP werd toegewezen voor het toezicht hierop. Dit extra budget zal de AP gebruiken om vaker te controleren of organisaties op de juiste manier toestemming vragen voor het plaatsen van onder andere tracking cookies. De AP heeft vuistregels op haar website gepubliceerd met uitleg hoe organisaties hun cookiebanner moeten inrichten en toestemming voor het plaatsen van tracking cookies gevraagd moet worden. De AP heeft deze brief naar de VIA gestuurd met het verzoek om de inhoud ervan onder de aandacht te brengen bij onze leden. Het is van belang dat jij, als lid van de VIA, hiervan op de hoogte bent. Zodat er nu de mogelijkheid is om eventuele aanpassingen uit te voeren. – Saskia Baneke-Delfgaauw, VIA-directeur Lees hieronder de brief van het AP. Via deze mail houden we onze leden op de hoogte van belangrijke juridische ontwikkelingen. Als contactpersoon van jouw organisatie vragen we je om deze e-mail door te sturen naar degenen binnen de organisatie voor wie deze updates van belang zijn. Alvast bedankt! Mochten er vragen zijn of hebben jullie hulp nodig, neem dan contact op met Saskia Baneke, [email protected] of Guido Grevink [email protected] Relevante links:Autoriteit Persoonsgegevens publiceert richtlijnen voor het opstellen van een correcte cookiebannerHeldere en misleidende cookiebanners | Autoriteit PersoonsgegevensLegal Digital Advertising Checklist VERSTERKT TOEZICHT OP TRACKING TECHNOLOGIEËN EN NORMUITLEG RONDOM COOKIES De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat vanaf dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor het vragen van (tracking) cookies en andere volgsoftware. In de praktijk komt het namelijk regelmatig voor dat er misleidende cookiebanners worden gebruikt, waardoor de toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens niet juist wordt verkregen. De AP wijst u middels deze brief graag op de normuitleg die de AP hier recent over heeft uitgebracht. Cookies en de AVGBij het gebruik van tracking cookies of vergelijkbare technieken kan ervan uit worden gegaan dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Dit geldt ook voor sommige functionele en beperkte analytische cookies. Aangezien het gaat om een verwerking van persoonsgegevens moet er ook worden voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Belang van een heldere cookiebannerDoor middel van tracking technologieën kunnen organisaties meekijken met het internetgedrag van hun websitebezoekers. Echter, dit is alleen toegestaan als websitebezoekers daar expliciet mee akkoord gaan. Zij moeten ook de optie hebben om cookies te weigeren, zonder nadelige gevolgen. Door het inzetten van een heldere cookiebanner kunnen websitebezoekers een weloverwogen keuze maken om wel of geen toestemming te geven. AP normuitlegNaast het versterkte toezicht brengt de AP ook normuitleg uit, zodat organisaties aan de hand van praktische regels kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten met betrekking tot (tracking) cookies en andere technologieën. Inmiddels heeft de AP twee uitgebracht: normuitleg voor het maken van een heldere cookiebanner en normuitleg voor het intrekken van toestemming bij cookies. Voor verdere uitleg en voorbeelden verwijzen we u graag naar onze website. De volgende vuistregels helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner: Geef informatie over het doel; Zet vinkjes niet automatisch aan; Gebruik duidelijke tekst; Zet verschillende keuzes op één laag; Verberg bepaalde keuzes niet; Laat iemand niet extra klikken; Gebruik geen onopvallende link in de tekst; Wees helder over het intrekken van toestemming; Verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang. De volgende regels verduidelijken waaraan voldaan moet worden bij intrekken van toestemming bij cookies: Toestemming intrekken moet op ieder moment kunnen; Toestemming intrekken moet net zo gemakkelijk zijn als het aangeven; Toestemming intrekken mag geen nadelige gevolgen hebben voor uw websitebezoekers; Geef informatie over hoe websitebezoekers toestemming kunnen intrekken vóórdat zij toestemming geven; Zorg voor een vindbare plek voor het intrekken van toestemming; Gaat het (ook) om toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door derde partijen? Dan moet u deze derde partijen ook laten weten dat iemand de toestemming heeft ingetrokken.

Lees verder