Taskforce Uitgelicht: de bepalende uitdagingen van Data & Tech in 2026

Binnen VIA werken verschillende taskforces aan thema’s die belangrijk zijn voor onze industrie. Elk jaar leveren zij concrete resultaten op: nieuwe inzichten, onderzoeken, richtlijnen, events of praktische hulpmiddelen. In deze reeks delen we kort wat elke taskforce het afgelopen jaar heeft gedaan en wat hun bijdrage betekent voor het vakgebied met vandaag de taskforce Data & Tech.

"De Data & Tech taskforce heeft in 2025 een enorm momentum gekregen met het afronden van belangrijke projecten zoals onze Programmatic blogserie en de 'Data Clean Rooms' podcast. Een belangrijk hoogtepunt was het organiseren van de Privacy-Centric Ad Tech Summit. Dit event bevorderde de cruciale samenwerking en kennisdeling voor bedrijven die navigeren in het complexe privacy-landschap. Met een aantal mooie projecten in het vooruitzicht, waaronder het aankomende Cross-measurement Whitepaper en een nieuw AI Event, zijn we goed gepositioneerd om de bepalende uitdagingen van 2026 aan te pakken."
- Birgit Boing, Voorzitter Taskforce Data & Tech

Dank aan alle leden van de taskforce Data & Tech voor jullie inzet en tijd!

  • Birgit Boing
  • Weiwei Liu
  • Adeline Boelen
  • Bastiaan Spaans
  • Connie Quintanilla Arana
  • Dennis van Gorp
  • Emmelijn Hermens
  • Florian Jonathans
  • Heleen Fokkema
  • Henry Scullion
  • Jorn Huiden
  • Kevin Donker
  • Martijn Verstegen
  • Nico van Engelenhoven
  • Rutger Groot
  • Sabrina Schmidt

Dankzij de inzet van deze taskforce-leden zijn er verschillende whitepapers, artikelen en zelfs een podcast te beluisteren over Data Clean Rooms. Je vindt ze hieronder!

Podcast Data Clean Rooms - VIA Industry Insights

 

Aftermovie Privacy-Centric AdTech Summit

Op 13 februari werd de eerste Privacy-Centric AdTech Summit georganiseerd. In 2026 zal de tweede editie plaatsvinden op 5 maart. Klik hier voor meer info en tickets.

Programmatic curation: de stille revolutie die de markt verovert

Veel Nederlandse marketeers zijn nog niet bekend met programmatic curation. Toch wint deze aanpak internationaal snel terrein. Waarom?


Lees hier het artikel.

Whitepaper Marketing Data Literacy

Een roadmap van persoonlijke data in het digitale ecosysteem

Duik in de wereld van de digitale voetsporen van "Peter" in de whitepaper van de VIA taskforce Data & Techniek. Volg Peter vanaf het moment dat hij wakker wordt en zijn telefoon checkt tot aan zijn laatste online activiteiten van de dag. Ontdek hoe elke klik en swipe gegevens achterlaat die door diverse spelers in het data-ecosysteem worden verzameld en gebruikt. Deze whitepaper biedt inzichtelijke analyses van de fasen die persoonlijke gegevens doorlopen en de impact van dataverwerking op onze dagelijkse digitale ervaringen.

 

Lees hier meer over de whitepaper

Privacy, Data, and Effectiveness: The State of Digital Advertising in 2025

Written by Jan Hendrik Fleury

Digital advertising and measurement are evolving fast, driven by privacy centric measures. These driving forces consist of changing legislation, growing awareness for data ethics, privacy enhancing browsers and hardware, developments such as Google’s Privacy Sandbox and data clean room solutions. Also, there are ‘new kids on the block’ introducing zero-party data technologies such as AI agents, customer questionnaires for data collection, personal data wallets where customers are in control of their data.

Read the article here

Upcoming: Privacy-Centric AdTech Summit 2026

Op 5 maart vindt de tweede editie van de Privacy-Centric AdTech Summit plaats bij DPG Media.

Meer info & tickets

Gerelateerde artikelen