
Taskforce Uitgelicht: Inzichten die het vak vooruithelpen
Inzichten die het vak vooruithelpen en waar de taskforce Consumer Insights in 2026 naartoe beweegt
Binnen VIA werken verschillende taskforces aan thema’s die belangrijk zijn voor onze industrie. Elk jaar leveren zij concrete resultaten op: nieuwe inzichten, onderzoeken, richtlijnen, events of praktische hulpmiddelen. In deze reeks delen we kort wat elke taskforce het afgelopen jaar heeft gedaan en wat hun bijdrage betekent voor het vakgebied met vandaag de taskforce Consumer Insights.
In 2026 zien we AI niet als einddoel, maar als een middel om de kloof tussen data en betekenis te verkleinen. Vanuit de taskforce brengen we perspectief en samenwerking samen, zodat bureaus, exploitanten en adverteerders AI-gedreven inzichten kunnen vertalen naar echte vooruitgang.”
- Stefan Bliekendaal, voorzitter Taskforce Consumer Insights
Het afgelopen jaar publiceerde de taskforce meerdere artikelen die structuur en duiding brengen in hoe inzichten ontstaan in een steeds dynamischer marketing- en medialandschap. Met die kennis helpen ze organisaties om inzichten te ontwikkelen die leiden tot slimmere keuzes, effectievere campagnes en uiteindelijk betere resultaten. En laten we eerlijk zijn: wie wil dat nu niet? Daarom hebben we alle artikelen van de taskforce overzichtelijk voor je verzameld.
Veel dank aan de taskforce voor jullie inzet en waardevolle bijdragen het afgelopen jaar:
Daan Vrijsen
Dennis van Aalst
Jessica Groot
Lucas Noordhoorn
Marloes Flink
Martijn Jaartsveld
Mirte Deursen
Niels Bouwman
Stefan Bliekendaal
Tale Meester
Youri Harmsen
Wil je meer weten of wil je bij een taskforce? Neem dan contact op met VIA via [email protected].

Van inzicht naar illusie: Hoe sterke inzichten verwateren in het campagneproces
Sterke inzichten vormen de basis van effectieve communicatie, maar kunnen tijdens het campagneproces gemakkelijk verwateren. In dit artikel laat de Taskforce Consumer Insights zien waar het misgaat. Van formulering tot evaluatie en hoe we inzichten scherp en leidend houden. Vier cruciale valkuilen, praktische oplossingen én een wake-up call voor het hele vak.

DE AI-PARADOX: MASSAAL GEBRUIKT, STRATEGISCH ONDERBENUT
AI wordt in onze sector massaal gebruikt, maar vooral voor praktische taken. De strategische kracht blijft opvallend onbenut. De Taskforce Consumer Insights onderzocht hoe ver we écht zijn, waar kansen liggen en waarom we blijven hangen in efficiency in plaats van effectiviteit. Ontdek de belangrijkste inzichten in de infographic.

CATEGORY ENTRY POINTS ONTLEED - Part I
Category Entry Points worden steeds vaker ingezet in marketingstrategieën, maar veel begrippen en toepassingen blijken verkeerd geïnterpreteerd. De Taskforce Consumer Insights brengt samen met professor Jenni Romaniuk helderheid: wat zijn CEP’s écht, waarom zijn ze cruciaal voor groei en welke valkuilen maken marketeers het vaakst?

CATEGORY ENTRY POINTS ONTLEED - Part II
In dit vervolg op ons CEP-tweeluik onthullen we de twee strategische valkuilen die marketeers het vaakst maken: het proberen claimen van één CEP en het verwaarlozen van merkassociaties met CEP-momenten. Met inzichten van Jenni Romaniuk laten we zien hoe je CEP’s effectief inzet voor groei. Een onmisbare verdieping voor wie mentale beschikbaarheid wil versterken.





