Digital Audio

Er gebeurt veel in de wereld van digital audio en we staan nog maar aan het begin. Opnieuw zien we een traditioneel kanaal dat groeit door digitaliseren. Deze ontwikkeling leidt in de markt tot vragen. De leden van de Taskforce Digital Audio brengen de belangrijkste thema’s in kaart en pakken deze vragen samen met de markt op.

EDWIN KOENERS

Radiocorp
Taskforcevoorzitter Audio

Edwin Koeners is werkzaam als Account Director bij Radiocorp. Hij heeft met enkele collega’s aan de wieg gestaan van digital audio binnen Talpa Media Solutions. Edwin is ervan overtuigd dat de Taskforce Digital Audio een bijdrage gaat leveren aan de verdere groei van digital audio en audio in het algemeen.

Gerelateerde berichten

IAB Nederland - Digital Audiolandschap

INZICHT IN HET ECOSYSTEEM VAN PODCASTS, MUZIEKSTREAMINGDIENSTEN EN DIGITALE RADIO ​De Taskforce Digital Audio  publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  *Deze publicatie is voor de fusie van IAB Nederland en VEA geschreven. Digital audio wint aan populariteit De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders via een connected device naar podcasts, streamingdiensten en live radio, en uit de Online Ad Spend Study 2019 blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen. Ook in Europa zijn de verwachtingen van digital audio hooggespannen. Onderzoekers van IAB Europe verwachten dat de ad spend van digital audio in 2023 rond de 1,3 miljard euro zal liggen. Vragen beantwoorden door inzicht te gevenDe hoge verwachtingen zie je duidelijk terug in de markt, aldus Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio. “Het is bijzonder om te zien hoe snel het digitale audio-ecosysteem zich de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Zoals in het landschap goed is te zien, is het aantal publishers, techpartijen en ad-techoplossingen in de markt toegenomen en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Ook is er een duidelijke toename zichtbaar van het aantal podcastmakers en luisterplatformen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat digital audio steeds vaker onderdeel is van de mediamix. Met als gevolg dat er steeds meer vragen komen over de inzet en de mogelijkheden van het kanaal. Door dit landschap uit te brengen, willen we de markt inzicht geven in het ecosysteem.”Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten van de brancheverenigingWendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Bij audio zie je, net als bij digitale buitenreclame twee jaar geleden, een traditioneel kanaal groeien door digitalisatie en dat roept veel vragen op in de markt. Voor ons was dit dan ook de voornaamste reden om afgelopen mei de Taskforce Digital Audio op te richten. Het is fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk document heeft ontwikkeld. Het landschap doet precies waar wij als branchevereniging voor staan: kennis en inzicht delen om als industrie samen te groeien en mogelijke obstakels te overwinnen.”

Lees verder

Digital Audiolandschap 2021

Inzicht in het ecosysteem van podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio De Taskforce Digital Audio publiceert vandaag de 2021 versie van de overzichtskaart Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  Midden september 2020 publiceerde de taskforce de eerste overzichtskaart met begrippenlijst van de Nederlandse digitale audiomarkt. In het afgelopen half jaar zijn er een aantal wijzigingen geweest én nieuwe partijen bij gekomen. Zo is Sublime overgenomen door NRC en heeft NRC onlangs NRC Audio gelanceerd. Daarnaast zijn de bedrijven en kanalen Tonny Media, Clubhouse, Big Orange, NPO Luister en Hearst toegevoegd. Mocht je een partij missen op dit landschap overzicht, stuur dan een mail naar [email protected].

Lees verder

Digital Audio handboek

De populairste advertentieformaten, KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden komen allemaal aan bod De Taskforce Digital Audio van brancheplatform VIA publiceert vandaag het eerste digital-audiohandboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de digital-audio-industrie. Naast basisinformatie over de verschillende advertentieformaten behandelt het handboek onderwerpen als KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden. Dit maakt het handboek relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van digital audio als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen. Ongekende snelheidIn de afgelopen vier jaar heeft digitale audio – audiocontent die via IP wordt gestreamd of gedownload op connected devices – zich ongekend snel ontwikkeld. Het aantal uitgevers, techpartijen en ad-techoplossingen blijft maar groeien en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht. Hoe snel het aantal podcastmakers en luisterplatforms toeneemt, blijkt wel uit het feit dat de taskforce begin 2021 al na zes maanden het Digital Audio Landscape van de Nederlandse digitale-audiomarkt moest updaten en daar komt nu de publicatie van dit handboek bij. Geen ‘hallelujaverhaal’De snelheid waarmee de digital-audiomarkt zich ontwikkelt was volgens Edwin Koeners, voorzitter van de Taskforce Digital Audio, een belangrijke reden om het handboek uit te brengen. Maar dat betekent niet dat het handboek een ‘hallelujaverhaal’ bevat. Koeners: “We kunnen wel stellen dat digitale audio in zich een mooie fase bevindt, maar zoals bij elk nieuw mediatype zijn er ook uitdagingen die nog overwonnen moeten worden. In het geval van digitale audio zitten die uitdagingen vooral op onderzoeks- en technisch vlak. Gelukkig zien we dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan nieuwe onderzoek om de techniek zowel voor advertentiedoeleinden als voor de luisteraars te optimaliseren. We hopen dat dit beknopte handboek inzicht geeft in hoe digital audio opgenomen kan worden in de mediamix en op welke manier het kan worden ingekocht.”

Lees verder

Digital Audiolandschap 2022

Inzicht in het ecosysteem van podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio De Taskforce Digital Audio publiceert vandaag de 2022 versie van de overzichtskaart Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn.  Midden september 2020 publiceerde de taskforce de eerste overzichtskaart met begrippenlijst van de Nederlandse digitale audiomarkt. In deze update van het Digital Audio landschap zijn er een aantal wijzigingen geweest én nieuwe partijen bij gekomen. Zo zijn Apple Books en Google Playbooks toegevoegd aan audio book stores, en is NRC audio een nieuwe digital audio provider. Mocht je een partij missen op dit landschap overzicht, stuur dan een mail naar [email protected].

Lees verder

De Digital Audio Podcast - Aflevering 2

Aflevering 2 - Text to Speech Heb je altijd al willen weten hoe je digital audio kunt inzetten als communicatiemiddel? Luister naar de Digital Audio Podcast. In deze serie neemt de Taskforce je mee door verschillende thema’s op het gebied van digital audio. Text to speech toepassingen zijn de afgelopen jaren hard gegroeid en de technieken worden steeds beter. De populariteit is ook terug te zien in de update van het Digital Audio landschap. Daarom gaat Jerrel Arkes in de tweede aflevering in gesprek met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2Content. Hoe zal de text to speech zich de komende jaren ontwikkelen? En welke innovaties kunnen we verwachten? VIA · Digital Audio Podcast - Aflevering 2: Text to Speech

Lees verder