Innovatie

Welkom op de themapagina innovatie, het bruisende hart van onze gemeenschap waar vernieuwing en vooruitgang centraal staan. In een industrie die zich kenmerkt door snelle veranderingen, is het cruciaal om niet alleen bij te blijven, maar ook de toekomst vorm te geven. VIA speelt hierin een leidende rol door het faciliteren van taskforces, het publiceren van diepgaande whitepapers & onderzoeken, en het organiseren van evenementen die de nieuwste trends en inzichten belichten.

Samen Innoveren

Bij VIA geloven we in de kracht van samenwerking. Onze taskforces zijn de drijvende kracht achter innovatie binnen onze branche. Deze teams van experts richten zich op specifieke uitdagingen en kansen, van media trends en retail media tot de ontwikkeling van een Online Video Handboek. Door de kennis en ervaring van onze leden te bundelen, creëren deze taskforces waardevolle inzichten en tools die onze branche vooruit helpen.

Whitepapers, Onderzoeken en het Ad Spend Rapport

Kennis is de sleutel tot innovatie. VIA werkt samen met vooraanstaande partners zoals Deloitte om diepgaande inzichten te bieden in de staat van onze industrie. Het jaarlijkse Ad Spend rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de advertentiebestedingen op de Nederlandse markt, waardoor leden van VIA strategische beslissingen kunnen nemen op basis van de meest actuele gegevens. Naast dit rapport, produceren onze taskforces regelmatig whitepapers en onderzoeken die essentiële informatie bieden over de nieuwste trends en innovaties.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties binnen onze branche. Van de nieuwste publicaties en onderzoeksresultaten tot aanstaande evenementen - VIA is jouw bron voor kennis, inspiratie en netwerkmogelijkheden.

Agenda

Nieuws

VIA x Mediahuis: Branded Content ontbijtsessie 

On point: “Als je dure woorden nodig hebt om je punt te maken, heb je geen punt.” In oktober organiseerde onze jaarpartner Mediahuis een inspirerende ontbijtsessie over Branded Content. Isabel Michelotti (Branded content specialist, Mediahuis) gaf tijdens deze workshop inzicht in het schrijven van een goed verhaal en de kracht van branded content.  “Ik kijk terug op een erg leuke sessie. Er was een hoge opkomst, iedereen was actief aan het luisteren en na afloop werden er goede vragen gesteld. Heel leuk om deze sessie te geven en voor herhaling vatbaar!”  Isabel Michelotti, Branded content specialist bij Mediahuis De deelnemers kregen meer te weten over het schrijven van een goed verhaal en kregen antwoord op de vraag hoe je een tekst schrijft die indruk maakt. Ook werd de vragen beantwoord waarom je als merk branded content wilt inzetten en wat het geheim is van goede branded content.  Partnerships en kennisdeling zijn van groot belang. Zo benadrukt ook Eva (Brand manager, Mediahuis): “Wij geloven, net zoals de VIA, in het delen van kennis en daarom vinden wij het organiseren van sessies zoals deze belangrijk. Ook geven we graag een kijkje achter de schermen van hoe wij werken met branded content.”Kon je niet bij de onbijtsessie zijn? Niet getreurd, dit zijn de 5 belangrijkste learnings op een rijtje:  Branded content verdient een journalistieke aanpak Wees authentiek Pas de boodschap aan de doelgroep aan Sluit aan bij de actualiteiten Zorg voor impact

Lees verder

Dit was het Retail Media Event

Op 28 september vond in Hotel Jakarta, het Retail Media Event plaats en praatten deskundigen vakgenoten bij over ontwikkelingen rondom Retail Media. Met presentaties van Eveline ten Hoor (MeMo2), Daniel Knapp (IAB Europe) en John Lin. Bekijk hieronder de foto's van het event. Ook benieuwd naar wat er allemaal is besproken die middag? Lees dan het artikel van Rens Blom op Adformatie. Die zette de belangrijkste inzichten voor je op een rij. >> Retail media is een advertentiemethode in opkomst, zowel in Nederland als in Europa en andere regio’s. Maar hoe staat retail media er vandaag de dag voor en welke inspiratie kunnen we hier en buiten Nederland opdoen? Op het retail-evenement van branchevereniging VIA delen drie sprekers de laatste inzichten. Adformatie noteert de belangrijkste inzichten over de marketing en consumentbeleving. Rens Blom, Adformatie Foto's

Lees verder

Kennisbank

Insights in communicatie: een versimpeling van de waarheid

In dit eerste interview door de VIA taskforce Consumer Insights gaan we in gesprek met de markt over hoe zij het Maturity Model gebruiken. De missie van de VIA Consumer Insights Taskforce is marketeers helpen inzichten slim te gebruiken bij het ontwikkelen van marketing- en communicatiestrategieën. Eén van de middelen die ze hiervoor hebben ontwikkeld is het ‘Model der Inzichten’.   v.l.n.r. : Martijn Jaartsveld, Youri Harmsen, Esther Overmars, Maurice Barten. Om te onderzoeken of het model het gewenste effect bereikt, gaat de taskforce met meerdere vakgenoten in gesprek.In dit interview gaan taskforceleden Youri Harmsen, Strategy Director bij Springbok, en Martijn Jaartsveld, Strategy Director bij STROOM, in gesprek met Esther Overmars, Strategy Lead bij Springbok (voorheen Dawn), en Maurice Barten, marketeer met bijna 20 jaar ervaring in digitaal, e-commerce en retail bij o.a. Bol.com, Albert Heijn, Marktplaats en Jumbo. Maurice is in zijn werkende leven veel bezig met het verzamelen van (de juiste) data en interpretatie ervan om het beste uit marcom kanalen te halen. Esther gebruikt geïnterpreteerde data juist veel meer om het verschil op merkniveau en campagnecommunicatie te maken. Aangezien beide rollen essentieel zijn in de marcomketen is het boeiend om te horen waar hun inzichten op elkaar aansluiten en waar juist niet.  Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: wat vinden jullie van het model? Brengt het overzicht, is het bruikbaar? MB: De aanleiding voor het artikel van de taskforce vind ik logisch. Met alle data die tegenwoordig voorhanden is, is het belangrijk dat je weet waar je naar op zoek bent. “Van schaarste word je slimmer” zeggen ze weleens. Dat geldt voor het werken met inzichten denk ik ook wel. Met alle data die er nu is, is het fijn om te structureren. Een model kan daarbij helpen. Wil je nu werken met inzichten, dan moet je echt wel heel nauwkeurig omschrijven wat je zou willen weten en waar je een oplossing voor zoekt. Als je meteen in de breedte op zoek gaat naar inzichten, dan kom je niet waar je wilt zijn. Het begint gewoon met smartKPI’s en zeggen wat je wilt bereiken. Dat kun je vertalen naar data die nodig is om de KPI’s te creëren. Deze data kan je vertellen of je bent geslaagd of niet, maar je hebt context nodig om te komen tot een echt inzicht waarmee je alles op een juiste manier gaat interpreteren. Het is goed voor ons vak dat we ons hier in blijven ontwikkelen. EO: Ik denk dat het model goed laat zien hoe er vanuit ons vak naar verschillende inzichten wordt gekeken. Het model is een versimpeling van de waarheid. Het laat zien hoe zaken zich verhouden en hoe verschillende specialisten in onze branche naar dezelfde data kunnen kijken. Ik denk dat het model helpt om elkaars taal beter te snappen.  Dat is inderdaad een van de ideeën achter het model. Elkaar beter leren begrijpen. De definitie van een inzicht is niet voor iedereen hetzelfde. De betekenis van een inzicht die wij als taskforce gebruiken, is: `Aan elkaar gekoppelde informatie in relevante context plaatsen wat richting geeft aan een oplossing.' Wat is in jullie ogen een inzicht en waar moet dit aan voldoen? EO: Wat mij opvalt is dat feiten en inzichten vaak als hetzelfde worden gezien, maar voor mij zijn ze niet hetzelfde. Een feit haal je uit onderzoek, uit data. Een feit is bijvoorbeeld dat 75% van de doelgroep het huidige schoonheidsideaal niet realistisch vindt. Een inzicht komt nadat je een feit gaat bevragen. Wat doet dat schoonheidsideaal met de doelgroep, en waarom doet het dat met ze? Een feit beschrijft iets dat je zo kunt waarnemen. Een inzicht gaat over iets begrijpen op een dieper niveau.  En hoe verhoudt data zich tot inzichten? MB: Data is in principe niks. Het zijn dingen waar je context aan toe moet voegen, dan pas wordt het informatie. Vanuit die informatie kun je weer inzichten creëren. Als je een campagne start, begin je met een hypothese. Om die hypothese te valideren verzamel je data. Daar voeg je context aan toe. Context die overigens echt niet enkel op feiten gebaseerd hoeft te zijn. Om een succesvolle campagne te ontwikkelen moet je altijd gevoel en verstand samenbrengen. Wat in mijn optiek nog regelmatig wordt onderschat, zijn de kennis en ervaring van mensen die al jarenlang in het vak werken. Hun kennis is ontzettend waardevol. Daarmee verrijk je data en dus ook de inzichten die je eruit haalt. Heb je daar een praktijkvoorbeeld van? MB: Bij Jumbo werkten we veel met marketingmixmodellen. We hebben een eigen model gebouwd en één ding weten we zeker: het is niet de waarheid, maar wel beter dan wat we hadden. Ik realiseer mij altijd dat data noch volmaakt noch perfect zijn, maar wel het beste wat ik op dat moment kan hebben. Als je zegt dat 'volmaaktheid ook niet mijn doel' is, dan kan het Model der Inzichten helpen om betere beslissingen te nemen dan je gisteren deed. EO: De campagne van buitenwinkel Bever, daar ligt een krachtig inzicht onder. Zij hebben hun hele campagne gebouwd op de gedachte dat niet iedereen een buitenmens is, maar ook niemand een binnenmens. Door vanuit deze insteek te denken, gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Je zegt dan eigenlijk: onze winkel is voor iedereen die naar buiten gaat. Of dat nu wandelen is met de hond, of een berg beklimmen.  Het inzicht waarop onze eigen campagne voor de Baak is gebouwd, vind ik ook sterk. De Baak is een trainingsinstituut waar je je persoonlijk kunt ontwikkelen. Zelfontwikkeling is hartstikke hot natuurlijk. Kijk maar naar de wildgroei van boeken, podcasts en coaches. Dat zijn de feiten. Maar wij zagen ook iets anders: vermoeidheid en zelfs cynisme over zelfontwikkeling. Daar kwam het inzicht vandaan dat al die coaches en goeroes mensen steeds meer het gevoel geven dat ze tekortschieten als ze er niet aan meedoen. Niet bepaald bevrijdend, want we moeten al zoveel in deze prestatiemaatschappij. Daar lag de kans om écht relevant te zijn. De Baak moest ruimte gaan geven. Dus roepen we in de campagne op om simpelweg te stoppen.  Goede reclame die onderdeel van cultuur is geworden, daar heeft ook vaak een heel goed inzicht aan ten grondslag gelegen. Maar, het is de creatieve vertaling die daar magie aan toevoegt. Ik zie wel eens campagnes waar, bij wijze van spreken, het inzicht letterlijk in de voice-over belandt. Dat vind ik creatief gezien een gemiste kans. Bijvoorbeeld iets als “wist je dat 40% van de ondernemers geen goede boekhouding heeft?”. Een gemiste kans dus. Als jij met inzichten aan de slag gaat, is er dan een stappenplan? EO: Ik kijk altijd eerst wat de commerciële uitdaging is. Hoe gaan we die aanpakken? Wat hebben we daarvoor nodig? Wat speelt er in de markt? Vanuit daar ga ik nadenken over wat communicatie kan bijdragen om die uitdaging aan te gaan. En uiteindelijk volgt daar ook een inzicht. Dat moet ook een antwoord zijn op dat commerciële vraagstuk. Daarom vind ik dat voorbeeld van Bever zo goed. Het is dat inzicht wat de opening biedt om de doelgroep flink te verbreden en dus commercieel te groeien. Ze trekken die hele categorie ‘buiten’ naar zich toe. Maurice, je hebt veel ervaring in de supermarkt-/retailbranch. Zijn daar bepaalde inzichten extra belangrijk voor je? MB: Het hangt af van waar in de funnel we campagne voeren. Als je met een merkcampagne bezig bent, kijk je veel minder naar de kassa-aanslagen en wat er direct in sales in de winkels gebeurt. Maar als deze week het brood in de aanbieding is, dan kijk je wel naar het brood-marktaandeel ten opzichte van de concurrentie. Dat is de naald die je wilt bewegen. Maar of je nu in de retail, supermarkt of FMCG-branche werkt, de uitdaging om tot goede inzichten te komen is voor iedereen even groot en begint overal met het verzamelen van data. Data verzamelen is op zich makkelijk, maar het verzamelen van goede accurate data is best lastig. Ik denk dat meer digitaal georiënteerde marketeers hier een kleine voorsprong hebben. Die zijn opgegroeid met data, vragen stellen, KPI’s en dat soort zaken. De meeste – traditionele – marketeers moeten op dat vlak nog best wel wat stappen zetten. Bij hen moet het besef nog groeien dat het niet alleen over het proces gaat, maar ook over het product en het resultaat daarvan. Denk je dat het Consumer Insights Maturity Model de ‘traditionele marketeer’ hierbij kan helpen? EO: Het kan er in ieder geval zeker aan bijdragen.  MB: Of het Consumer Insights Maturity Model kan helpen bij de 'traditionele marketeer' hangt af van verschillende factoren. Onder andere het niveau van volwassenheid van hun huidige gedrevenheid wat betreft data en inzichten en de mate waarin ze openstaan voor verandering en groei. Maar als ze `in the game’ willen blijven moeten ze wel. De behoeften en verwachtingen van consumenten evolueren zo snel. Het verzamelen van inzichten is dan essentieel voor bedrijven die succesvol willen zijn en blijven. 

Lees verder

De DSA in actie: Hoe veranderen nieuwe EU-regels de onlinewereld?

Auteur: Sander van Oostrom In dit artikel bespreekt VIA-jurist Sander van Oostrom de laatste updates en ontwikkelingen over de Digital Services Act (DSA) Vanaf 25 augustus zijn de grootste technologiebedrijven verplicht om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA). Deze nieuwe wetgeving binnen de Europese Unie beoogt een veiligere digitale ruimte te realiseren en richt zich onder andere op adverteerders en hun rol in de onlinewereld. Met als doel transparantie te vergroten en de consumentenbescherming te versterken, legt de DSA striktere regels op aan adverteerders om ervoor te zorgen dat online advertenties eerlijk en betrouwbaar zijn.  VLOP’s en VLOSE’s Concreet betekent dit dat de grootste online platforms en zoekmachines nu moeten voldoen aan de regels die door de DSA zijn vastgesteld. Deze bedrijven, die worden aangeduid als 'Very Large Online Platforms' (VLOP's) en 'Very Large Online Search Engines' (VLOSE's), bedienen meer dan 45 miljoen gebruikers per maand. De lijst van betrokken organisaties omvat 19 bedrijven, waaronder bekende namen zoals Facebook, Google en TikTok. Voor deze organisaties is de DSA eerder van toepassing dan voor kleinere platforms. Die zijn vanaf komend voorjaar aan de beurt. Gevolgen voor advertenties Met de DSA komt nu een einde aan de personalisatie van diverse typen advertenties op de VLOP’s en VLOSE’s. Advertenties mogen niet langer worden gepersonaliseerd op grond van bijzondere persoonsgegevens. Dit betekent bijvoorbeeld dat adverteerders niet meer kunnen targetten op basis van seksuele geaardheid, ras, geloofsovertuiging, politieke voorkeur of gezondheidsinformatie. Daarnaast is het verboden om minderjarigen te benaderen met advertenties op basis van persoonsgegevens. Door de DSA zijn bedrijven verplicht om helder aan te geven welke inhoud op het platform als reclame wordt beschouwd en van wie die inhoud afkomstig is. Veranderingen in algoritmes De DSA vereist ook dat gebruikers van de diensten inzicht krijgen in waarom ze bepaalde content te zien krijgen. Gebruikers moeten daarnaast de mogelijkheid hebben om algoritmische selectie op basis van persoonsgegevens uit te schakelen en berichten bijvoorbeeld chronologisch te bekijken. Dit betekent dat de gebruiker niet langer vast hoeft te blijven zitten in een algoritme-contentcirkel en meer controle heeft over wat hij/zij te zien krijgt. Bestrijding van illegale content De VLOP’s en VLOSE’s moeten harder en sneller optreden tegen illegale content. Dit omvat bij sociale media bijvoorbeeld de verwijdering van kinderporno en racistische berichten, en bij webwinkels het verwijderen van nepproducten of gevaarlijk speelgoed. Er moet voor gebruikers een duidelijke knop zijn om illegale content te melden. Uitbreiding toepassingsgebied Vanaf 17 februari 2024 is de DSA ook van toepassing op andere, kleinere maar veelgebruikte platformen. Denk hierbij onder meer aan cloudaanbieders, internetproviders, online marktplaatsen en online videoplatforms. Dit betekent dat de nieuwe regels een bredere impact zullen krijgen. Handhaving DSA Voor de 'grote negentien' zal de Europese Commissie toezicht houden op de naleving, terwijl nationale toezichthouders zijn aangewezen voor de handhaving van kleinere organisaties. In Nederland is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) grotendeels verantwoordelijk, terwijl de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) belast is met het toezicht op gepersonaliseerde advertenties. Verschillende brancheverenigingen, waaronder VIA, zijn al in gesprek met de ACM over een soepele implementatie van de DSA. Een platform dat de DSA schendt, kan een boete krijgen tot zes procent van de mondiale jaaromzet. Het is dus van groot belang om de nieuwe regels snel in de bedrijfsvoering te implementeren.

Lees verder

VIA Industry Insights

VIA Industry Insights richt zich op de actualiteiten binnen de media-industrie en draagt bij aan kennisdeling in de markt. Elke aflevering behandelt een nieuw onderwerp en biedt een uniek inzicht door de gasten die aan tafel schuiven.  Aflevering 1: De transformatie van de digitale wereld en de invloed op onze industrie In een wereld waar technologie en digitale innovaties een steeds grotere rol gaan spelen, is het belangrijk om te kijken wat voor invloed deze zullen hebben op onze industrie. Wat kunnen we leren van digitale omwentelingen uit het verleden? Hoe kunnen we technologie naar onze hand zetten en kansen creëren? Wat betekent the age of AI voor ons vakgebied? In de eerste aflevering van VIA Industry Insights gaat Ruben Sondaar (Commercial Director Benelux bij Cavai en voorzitter van de VIA Taskforce Creative) hierover in gesprek met Maarten Reijgersberg (oprichter van het Rotterdamse bureau RauwCC) en Lonneke Martens (Strategy Lead & Techfilosoof bij StudioM). Aflevering 2: ESG: Een nieuwe speeltuin met potentie of een lastig mijnenveld?  Of je het nu wilt of niet, de afkorting ESG staat steeds hoger op het todo-lijstje van elke CMO en strateeg. Grote vragen moeten gesteld en beantwoord worden. Hoe sterk is het verhaal achter onze merkbelofte en hoe voorkom ik greenwashing? Hoe pak ik als CMO deze kans voor een meer strategische rol? En hoe verandert dit de rol van mijn bureaus?  In deze aflevering van VIA Industry Insight geven we meer helderheid hoe Environmental, Social en Governance zich verhouden tot de wereld van merken en marketing. Ontdek hoe je steviger in je schoenen staat en de weg vindt in deze nieuwe wereld. Aan tafel zitten ⁠Tim Claassen⁠, Hoofd Strategie bij Havas Lemz en voorzitter van de nieuwe expertjury van de Effie Awards, ⁠Edgar Molenaars⁠, Partner Customer & Brand Advisory bij KPMG en ⁠Luca Goossens⁠, Sustainability Communication & Strategy bij The Terrace.  De Frisse Blik komt deze week van Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred.   Aflevering 3: Synergie in media types: Digital Audio & DOOH In de derde aflevering van VIA Industry Insights duikt ⁠⁠Tim Claassen⁠⁠⁠ (Havas Lemz) dieper in de wereld van online buying methods, met een specifieke focus op de ontwikkelingen binnen Digital Out-of-Home (DOOH) en Digital Audio. Aan tafel schuiven VIA taskforcevoorzitters ⁠Radjen van Wilsem⁠⁠⁠ (CEO CS Digital) en ⁠⁠⁠Edwin Koeners ⁠⁠⁠(Sales Director Audiohuis). Samen onderzoeken ze de verschillen en overeenkomsten tussen de twee mediavormen, de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en hun toekomstvisie. Een boeiende discussie die zowel marketeers als adverteerders zal inspireren en informeren. De Frisse Blik van deze aflevering krijg je van the one and only, Dick van der Lecq. 

Lees verder