WHITEPAPER Programmatic Automation

 

Hoewel de basis van programmatic technologisch is, komt er nog steeds veel handwerk kijken bij het opzetten van campagnes. Het is dan ook niet zo vreemd dat er steeds meer initiatieven komen om veel van deze handmatige handelingen te automatiseren. In de programmatic markt wordt dit ook wel ‘automation’ genoemd en het kan worden toegepast binnen alle onderdelen van een programmatic campagne: van de start tot de afronding.

Het automatiseren van bepaalde processen wordt vaak voorgesteld om het werk nog sneller en efficiënter te doen, maar ook om media preciezer en flexibeler in te kunnen kopen en de foutgevoeligheid te verkleinen. Automatiseren kent vele vormen en maten. Het kan grootschalig, door handmatige processen volledig te vervangen door zelf ontwikkelde tooling, maar het kan ook laagdrempelig, door gebruik te maken van standaardfunctionaliteiten van een inkoopplatform. Denk hierbij aan het opzetten van campagnes middels een spreadsheet of bulk edits.

Om voor de markt inzichtelijk te maken welke automatiseringsmogelijkheden er zijn, en welke budgetten en planningen daaraan gekoppeld zijn, heeft de Taskforce Programmatic van VIA alle mogelijkheden op een rij gezet en geven ze praktische tips voor het automatiseren van bepaalde werkzaamheden.

Wil je een meer generiek inzicht in de mogelijkheden, de vraag waarom je zou moeten automatiseren en hoe je dit aanpakt als organisatie? Lees dan de aanvullende blogposts:•Automatisering maakt jou overbodig!Als tijd een belemmering wordt voor groeiHet vijfstappenproces van marketingautomatisering

We willen graag de schrijvers van de whitepaper bedanken voor hun werk en kennis. Daarbij hopen we dat elke (programmatic) marketeer kan profiteren van de learnings uit deze whitepaper: Daphne Smaling (Semosa Digital), Marco van Hierden (Wavemaker), Bob Mosch (ZIGT Media & Performance), Sjoerd Lops (Artefact) en Sharad Kandoi (Google).

Download

 

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder