WHITEPAPER Programmatic Automation
Hoewel de basis van programmatic technologisch is, komt er nog steeds veel handwerk kijken bij het opzetten van campagnes. Het is dan ook niet zo vreemd dat er steeds meer initiatieven komen om veel van deze handmatige handelingen te automatiseren. In de programmatic markt wordt dit ook wel ‘automation’ genoemd en het kan worden toegepast binnen alle onderdelen van een programmatic campagne: van de start tot de afronding.
Het automatiseren van bepaalde processen wordt vaak voorgesteld om het werk nog sneller en efficiënter te doen, maar ook om media preciezer en flexibeler in te kunnen kopen en de foutgevoeligheid te verkleinen. Automatiseren kent vele vormen en maten. Het kan grootschalig, door handmatige processen volledig te vervangen door zelf ontwikkelde tooling, maar het kan ook laagdrempelig, door gebruik te maken van standaardfunctionaliteiten van een inkoopplatform. Denk hierbij aan het opzetten van campagnes middels een spreadsheet of bulk edits.
Om voor de markt inzichtelijk te maken welke automatiseringsmogelijkheden er zijn, en welke budgetten en planningen daaraan gekoppeld zijn, heeft de Taskforce Programmatic van VIA alle mogelijkheden op een rij gezet en geven ze praktische tips voor het automatiseren van bepaalde werkzaamheden.
Wil je een meer generiek inzicht in de mogelijkheden, de vraag waarom je zou moeten automatiseren en hoe je dit aanpakt als organisatie? Lees dan de aanvullende blogposts:•Automatisering maakt jou overbodig!•Als tijd een belemmering wordt voor groei•Het vijfstappenproces van marketingautomatisering
We willen graag de schrijvers van de whitepaper bedanken voor hun werk en kennis. Daarbij hopen we dat elke (programmatic) marketeer kan profiteren van de learnings uit deze whitepaper: Daphne Smaling (Semosa Digital), Marco van Hierden (Wavemaker), Bob Mosch (ZIGT Media & Performance), Sjoerd Lops (Artefact) en Sharad Kandoi (Google).