Digital Out of Home

Digital Out of Home (DOOH) is wellicht het meest publieke medium dat er bestaat. Het staat altijd in de schijnwerpers bij consumenten, gemeenten en adverteerders. Het is dan ook niet zo vreemd dat steeds meer adverteerders de voordelen van DOOH beginnen in te zien, zoals interactieve advertenties die dynamisch zijn aangepast aan de doelgroep en het tijdstip van de dag. Om het overzicht en de groei van de markt verder te kunnen bestendigen, zal de Taskforce DOOH alle marktpartijen duidelijkheid en eenduidigheid bieden over de belangrijke thema’s rondom dit medium.

RADJEN VAN WILSEM

Librium
Taskforcevoorzitter Digital Out of Home

Momenteel actief als CEO van de groep Librium waarin diverse labels zitten die met eigen Advertising Technology, Online Out of Home bouwen in de markten voor Media, Mobility, Energy en E-Commerce.  Bekendste labels zijn CS Digital Media, Myadbooker, CS Advanced Technology en Dutchital.  
 
Tech en Business achtergrond is opgebouwd in de jaren 90 met liberalisering van de Global Telecom sector en met bouw en invoering bij alle Telecom bedrijven van media type zoals SMS, 0800/0900, Mobile,  Wireless Internet en de ontwikkeling van Value Added Services daarop voor Marketing. 

Gerelateerde berichten

IAB Nederland publiceert Digital Out-of-Home-handboek

De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) publiceert vandaag het eerste DOOH-handboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van technische, operationele en commerciële aspecten van dit relatief nieuwe medium.  *Dit handboek is voor de fusie van IAB Nederland en VEA tot stand gekomen. Het handboek behandelt onderwerpen als: hoe om te gaan met DOOH in de openbare ruimte, KPI's en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van DOOH als OOH-specialisten die op zoek zijn naar uitgebreide documentatie. Grote behoefte aan duidelijkheidGuy Grimmelt, voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland, signaleert de behoefte die er momenteel heerst in de markt: "De impact en het gebruik van DOOH neemt steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema's rondom dit medium. Door het publiceren van dit handboek bieden we richtlijnen over onder andere meetbaarheid, content, creatie en currency, iets waar grote behoefte aan is. Als taskforce zien we dit handboek pas als een eerste stap. Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken." Bereik en populariteit DOOH blijven maar groeienWendy Pouw, directeur IAB Nederland: "Waar andere grote mediakanalen het de afgelopen jaren zwaarder hebben gekregen om bereik te genereren, blijft DOOH alleen maar groeien. Was het marktaandeel in 2016 nog maar 5 procent, de laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat de groei in 2018 is voortgezet met 90 procent! Inmiddels is zelfs een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal. Door deze versnelde groei is er een ecosysteem ontstaan met veel spelers, grote belangen, maar vooral een omgeving waarin veel vragen leven. Ik ben blij dat we nu onder leiding van de nieuwe taskforcevoorzitter Guy Grimmelt de markt een gecentreerde en overzichtelijke bron van informatie kunnen bieden, een bron die er tot op heden niet in deze vorm was." 

Lees verder

Van views naar D-OTS: een uniforme contactdefinitie in DOOH

Voor meer uniformiteit en transparantie is sinds 1 juni 2020 een vaste currency binnen de Digital Out-of-Home (DOOH) markt geïntroduceerd vanuit de Joint Industry Commitee Buitenreclame (JIC BRO): een Digitale Opportunity To See (D-OTS). De aangesloten DOOH-exploitanten bij het JIC BRO bieden een marktconform afrekenmodel op basis van impressies en CPM. DOOH vindt hiermee aansluiting bij andere digitale media. Om de markt te ondersteunen over het uniforme rekenmodel heeft de Taskforce DOOH van VIA een factsheet opgesteld over de opzet, de belangrijkste definities en de werking van D-OTS. De taskforce DOOH hoopt met de one currency richtlijnen dat zowel de aangesloten BRO exploitanten als de niet-aangesloten exploitanten hiermee nog eenduidiger en transparanter hun data delen met de markt. Meer weten over D-OTS?Wil je meer weten over D-OTS? Bekijk dan vooral ook het speciale D-OTS-webinar dat wij afgelopen juli hebben opgenomen. In dit webinar geeft Swantje Brennecke (directeur JIC BRO) een introductie over de meerwaarde van D-OTS voor de markt. Vervolgens gaat Aaron Spijker (Digital Director Kinetic Nederland) dieper in op de invloed van beweging op bereikcijfers en Tim Markestein (Head of Client Succes Sage+Archer) sluit het webinar af met de mogelijkheden van programmatic DOOH. Bekijk webinar Heb je na het downloaden van de factsheet en het bekijken van het webinar een vraag of opmerking over D-OTS of de andere DOOH-richtlijnen? Neem dan contact op met de Taskforce DOOH via [email protected] Let op: Je moet ingelogd zijn om het factsheet te downloaden

Lees verder

TASKFORCE DOOH PODCAST

Aflevering 1 - vertrouwen, educatie & validatie We willen echt iets voor de branche gaan betekenen en we hebben nu een enthousiaste groep waarmee dat ook kan. Vertellen wat we doen en waarom. Meters maken! De Taskforce Digital Out of Home (DOOH) wil de groei en kennis van de digitale markt in de buitenreclame verder bestendigen en stimuleren. De Taskforce doet dat door alle marktpartijen duidelijkheid en eenduidigheid te bieden over de belangrijke thema’s rondom dit groeiende en innoverende medium waarvan steeds meer adverteerders de voordelen beginnen in te zien In de eerste aflevering van de podcast onthullen Robert van der Starre (CEO van Kinetic en voorzitter van de Taskforce), Natasja Elmont (Buying Director bij Publicisgroupe), Govaert Plesman (Digital Trading Director bij Magnaglobal) en Radjen van Wilsem (CEO van CS Digital Media) de focus en de plannen van de Taskforce. Verder komen aan de orde het onderlinge vertrouwen in de markt en hoe dat is veranderd onder invloed van de pandemie, de verhouding van DOOH ten opzichte van andere media als televisie en last but not least het belang van educatie, validatie en transparantie. VIA · Taskforce DOOH #1

Lees verder