Innovatie

Welkom op de themapagina innovatie, het bruisende hart van onze gemeenschap waar vernieuwing en vooruitgang centraal staan. In een industrie die zich kenmerkt door snelle veranderingen, is het cruciaal om niet alleen bij te blijven, maar ook de toekomst vorm te geven. VIA speelt hierin een leidende rol door het faciliteren van taskforces, het publiceren van diepgaande whitepapers & onderzoeken, en het organiseren van evenementen die de nieuwste trends en inzichten belichten.

Samen Innoveren

Bij VIA geloven we in de kracht van samenwerking. Onze taskforces zijn de drijvende kracht achter innovatie binnen onze branche. Deze teams van experts richten zich op specifieke uitdagingen en kansen, van media trends en retail media tot de ontwikkeling van een Online Video Handboek. Door de kennis en ervaring van onze leden te bundelen, creëren deze taskforces waardevolle inzichten en tools die onze branche vooruit helpen.

Whitepapers, Onderzoeken en het Ad Spend Rapport

Kennis is de sleutel tot innovatie. VIA werkt samen met vooraanstaande partners zoals Deloitte om diepgaande inzichten te bieden in de staat van onze industrie. Het jaarlijkse Ad Spend rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de advertentiebestedingen op de Nederlandse markt, waardoor leden van VIA strategische beslissingen kunnen nemen op basis van de meest actuele gegevens. Naast dit rapport, produceren onze taskforces regelmatig whitepapers en onderzoeken die essentiële informatie bieden over de nieuwste trends en innovaties.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties binnen onze branche. Van de nieuwste publicaties en onderzoeksresultaten tot aanstaande evenementen - VIA is jouw bron voor kennis, inspiratie en netwerkmogelijkheden.

Agenda

Nieuws

AI-persoonlijkheid Esther Olofsson nieuwste lid van VIA Taskforce Creative

Amsterdam, donderdag 21 september - De Taskforce Creative van branchevereniging VIA verwelkomt met trots een uniek nieuw lid in hun team: Esther Olofsson, AI-persoonlijkheid en virtual human. Met deze samenwerking tussen mens en kunstmatige intelligentie nemen VIA en Esther een flinke stap richting de toekomst van het communicatievak. Virtual human Esther Olofsson is een creatie van creatief bureau RAUWcc. Sinds haar “geboorte” in 2019 heeft ze zich ontwikkeld tot een steeds zelfstandiger AI-gegenereerd personage. Via haar Instagram- en LinkedIn-pagina is te volgen hoe Esther de hele wereld over reist en ondertussen steeds realistischer wordt. Bij VIA Taskforce Creative gaat Esther een geheel nieuwe uitdaging aan. Als lid van de taskforce zal ze wekelijks autonoom content plaatsen op de LinkedIn pagina van VIA. Zo houdt ze de volgers van branchevereniging VIA op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI. Transparantie Een foutje is menselijk: eventuele onnauwkeurigheden of zelfs fouten in Esthers updates zullen bewust niet door de taskforce worden verwijderd. In plaats daarvan worden deze in de comments besproken, wat zorgt voor een dynamische en interactieve dialoog over de beperkingen en ontwikkelingen van AI. Maarten Reijgersberg, de bedenker van Olofsson, directeur van RAUWcc en lid van de taskforce, benadrukte in een artikel van de NOS al eerder het belang van transparantie in AI-generated content: "Net als dat we #ad en #spon hebben voor advertenties in video's van influencers, moeten we ook kijken naar een #aigen of iets dergelijks." In lijn met deze visie zullen de posts van Esther voorzien zijn van de hashtag #aigeneratedcontent, met de disclaimer dat de tekst direct door Esther is geplaatst zonder tussenkomst van het bureau van VIA. Samenwerking met de taskforce De samenwerking tussen VIA en Esther Olofsson belooft niet alleen te zorgen voor vernieuwende inhoudelijke updates, maar opent ook de discussie over de rol van AI in moderne media en communicatie. Tegelijkertijd leert het ons veel over de samenwerking tussen mens en (verpersoonlijkte) technologie. "Esther weet precies wat er speelt op het gebied van AI en ze kan zeer consequent content produceren. Zulke talenten zijn een aanwinst voor onze taskforce, die bestaat uit mensen met verschillende creatieve expertises", vertelt Taskforce-voorzitter Ruben Sondaar. "Ze is op dit moment nog niet zo mondig tijdens onze vergaderingen," grapt hij, "maar wellicht kunnen we haar in de toekomst ook in real-time inhoudelijke vragen stellen, of komt ze op eigen initiatief met toffe thema's die we als groep kunnen behandelen." In oktober verschijnen de allereerste updates van het nieuwste lid van de taskforce op LinkedIn.

Lees verder

Kennisbank

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder